Blog specjalistyczny – od czego zacząć i jak się za niego zabrać

Blog specjalistyczny

W tym wpisie, dzielę się z Wami podstawami, które warto znać, aby rozpocząć przygodę z blogowaniem. W tekście znajdziecie odpowiedzi jak stworzyć blog specjalistyczny i od czego zacząć. Nie jestem pewna, czy akurat moje wskazówki sprawdzą się u Ciebie, ale na pewno przybliżą do osiągnięcia tego co tutaj widzisz. Czytając ten wpis, zaoszczędzisz dużo czasu, kiedy zdecydujesz się założyć swój blog.

W dalszym ciągu, cały czas się uczę, popełniam błędy, robię literówki i żyję sobie dalej. Nie ma ideałów, nawet wśród blogerów. Cały czas doskonalę swoje umiejętności, dużo czytam, a im więcej wiem, tym mam wrażenie, że nie wiem nic.

Jestem pełna podziwu, że odzywają się do mnie osoby z różnych dziedzin – lekarze, położne, dietetycy, pielęgniarki, fitoterapeuci, pasjonaci gotowania i inni – którzy chcą, ale nie wiedzą/boją się zakładać blogi.

Pamiętaj, wszystko co nieznane może wydawać się strasznie trudne, ale tylko na początku, później idzie – prawie – jak po maśle. Tworzenie takiego miejsca wymaga nakładu pracy i poświęcenia ogromnej ilości swojego czasu. Przyzwyczaisz się i nauczysz sztuki wyborów.

Sprawy techniczne

 Czyli gdzie założyć bloga i jak go założyć

  • Polecam prowadzenie bloga na platformie Wordpress.org – bezpłatny
  • Hosting z którego korzystam to Linuxpl.com opcja Konto W5GB – koszt za 6 miesięcy to 135,30 PLN
  • Zakup domeny (adresu strony) również na linuxie.com – koszt za 12 miesięcy to 77,64 PLN
  • Szablon bloga można zlecić zrobienia informatykowi, albo kupić na Themeforest.com – mój kosztował 49$ – polecam korzystać z gotowych szablonów, bo są tanie, dobre i problemy z nimi związane są opisywane na forum, większość szablonów ma swoje  forum na którym wszystkiego można się dowiedzieć.

Jeżeli zaczynacie od samego początku, to najpierw należy wykupić hosting i go opłacić, wykupić domenę (adres strony), wszystko zainstalować w panelu klienta na Linuxie oraz wgrać tam Woordpresa (ściągacie go ze strony wordpress.org). Wiem, że to czarna magia, ale naprawdę działa to intuicyjnie i jest dużo tutoriali w internecie, które mówią, jak to zrobić krok po kroku. Następnie należy kupić szablon i wgrać go na swoją stronę. Ważne, żeby szablon był responsywny, czyli był dostosowany dla użytkowników mobilnych.

O czym będę pisał/a blog specjalistyczny

Najważniejsze pytanie, które trzeba sobie zadać, zanim jeszcze zainwestujecie w bloga. O czym będziesz pisał/a i do kogo chcesz pisać. Jeżeli chcesz dzielić się z ludźmi swoją wiedzą, doświadczeniem, umiejętnościami, pasją i uważasz, że dzięki temu jesteś w stanie komuś pomóc – zacznij to robić.

Ekspert od czego?

Skoro chcesz uczyć innych powinnaś/powinieneś posiadać jakiś poziom wiedzy w danym temacie, ale nie zawsze musisz zaczynać z tytułem profesora, na to przyjdzie jeszcze czas. Rozwijaj się i pomagaj innym rozwiązywać ich problemy w danej dziedzinie. Problemem ludzi może być np. brak umiejętności zarządzania czasem i tutaj na pomoc przychodzi Aleksandra Budzyńska, która jest Panią Swojego Czasu. Czy jest to blog specjalistyczny? Jasne! Ola w fachowy sposób pomaga kobietom rozwiązywać ten właśnie problem. 

I pamiętaj, że każdy blog znajdzie i ma swoich odbiorców, musisz do nich dotrzeć.

Są blogi, które są tworzone dla “ogółu” i są blogi, które mają określoną grupę docelową. Takie blogi też mają prawo bytu i są wartościowe dla danej grupy. Mój blog jest właśnie taki, jest niszowy, skierowany do osób starających się o dziecko, mających problemy ze zdrowiem oraz do osób, które zainteresowane są żywieniem. Z drugiej strony, czy ponad 2,5 miliona par w Polsce to taka nisza? Nie sądzę! Mi po prostu jest ciężej dotrzeć do potencjalnych czytelników i wymaga to więcej nakładu mojego czasu i promocji bloga.

Tematyka bloga powinna mieć jeden motyw przewodni. Tak naprawdę, ludzie powinni wiedzieć, gdzie są, co mogą od Ciebie wyciągnąć dobrego i czego możesz ich nauczyć. Pisząc bloga, tworzysz go dla określonej grupy i wcale nie jest powiedziane, że Hafija nie opublikuje przepisu na zdrowe jedzenie, a PraKreacja nie napisze o tym, jak nie poddawać się w życiu oraz, że Ja, nie mogę napisać o tym, jak blogować.

Chcę Wam pokazać, że blogi, które mają określoną tematykę, nie muszą się ograniczać w tej tematyce, jednak główną idee bloga trzeba określić, bo jest ona bardzo ważna. Czytelnicy muszą wiedzieć, kim jesteś i czego mogą się od Ciebie nauczyć.

 Określona, główna idea blogów specjalistycznych na przykładach

Towsrodku.pl – żywienie i niepłodność
PraKreacja.pl – prawo dla kreatywnych
Hafija.pl – blog dla matek karmiących
Zapytajpołozna.pl – blog dla “świeżych” mam
Jak oszczędzać pieniądze – blog dla tych, którzy chcą oszczędzać pieniadzę
Doktor Ania – zdrowe żywienie
Mataja – rodzicielstwo oparte na dowodach naukowych

Pamiętaj, że pisząc dla wszystkich, piszesz do nikogo

Wyznacz sobie cele i strategię

Wyznaczanie celów blogowania przy prowadzeniu niszowego/specjalistycznego bloga jest bardzo ważne. Nie pozwoli Ci to na przerwanie blogowanie, kiedy dopadną Cię chwile zwątpienia, a takie się mogą pojawić. Warto wiedzieć, czy blog ma stanowić tylko wizytówkę Twojej firmy lub Ciebie, ma być Twoim źródłem dochodu, ma generować ruch do sklepu, który chcesz otworzyć w przyszłości. Wtedy wiesz, co masz robić i  jak działać.

 Przed przystąpieniem do blogowania należy:

  • Jasno określić cele blogowania

 

  • Odpowiedzieć sobie szczerze na pytania

Po co to robię?
Co chcę osiągnąć?

Dlaczego jest to takie ważne? Przez dwa lata prowadziłam hobbystycznie innego bloga. Posłużył mi on do nauki. Nie miałam celów i nie potrafiłam sobie odpowiedzieć na pytanie “Po co to robię i co ja z tego chcę mieć” – wypaliłam się bardzo szybko. Zauważyłam, że dużo blogujących osób wypala się, jeżeli nie wie, po co bloguje. Tworzenie treści nie było już dla mnie przyjemnością, a to co mogłam wyciągnąć z tamtego bloga – wyciągnęłam. W końcu doszłam do punktu, kiedy zadałam sobie pytanie – co dalej? Wiedziałam, że dwa lata mojej “pracy” pójdzie pod przycisk delete, a ja muszę się rozwijać dalej. Nie żałuję.

Wiedziałam, że dalej chcę działać w internecie, tylko na innych zasadach – chcę zająć się czymś co będzie miało wpływ na ludzi, co będzie im potrzebne i co zostanie docenione. Bo uwierzcie, że każdy potrzebuje widzieć efekty swojej pracy. Jeżeli szef powie, że wykonałeś/aś kawał dobrej roboty, czerpiesz z pracy satysfakcje i o tą satysfakcję walczę.

Jakość na blogu – trzymaj się jej

Jakościowe, dobrze przygotowane treści są bardzo ważne, bo to buduje zaufanie i pozwala na stworzenie solidnej podstawy dla Twojego bloga i Twojej marki, jako eksperta. Blog specjalistyczny musi mieć jakość. Dzięki temu możesz mieć pewność, że teksty będą polecane przez innych i konsumowane w przyjemnością. Dobry tekst nie musi być długi, musi wyczerpywać odpowiednio dany temat i odpowiadać na pytania czytelników, jakie mogą się do niego pojawić. Dobry tekst, to nie naukowa wyprawka, a dobrą jakość mogą mieć posty kulinarne.

Rozwiązywanie problemów czytelników

Wiesz już, kto będzie Twoim odbiorcą, znasz cele blogowania i znasz tematykę, jaką będziesz poruszał/a na blogu. Najważniejsze jest teraz dowiedzieć się co chcą czytać Twoi czytelnicy i jakie mają problemy. Czego chcą się dowiedzieć, co powinni wiedzieć i jak możesz im w tym pomóc. Dowiedz się kim są Twoi czytelnicy lub kim będą Twoi przyszli czytelnicy.

Narzędzia, które mi w tym pomagają

Przy wyborze artykułów i tematów, używam kilku narzędzi oraz obserwuje i rozmawiam z czytelnikami. Narzędzia, które pozwalają mi zaplanować tematy na bloga.

  • KeywordPlanner darmowe narzędzie do planowania słów kluczowych
  • Quora narzędzie do sprawdzania czego ludzie szukają i jakie pytania zadają
  • Keywordtool.io narzędzie do poznania słów kluczowych, które występują w danym temacie
  • Googletrends narzędzie o trendach w google

 

Social media, czy być wszędzie?

Social media, których będziemy używać do promowania bloga, powinny mieć ściśle określone zadania. Nie zawsze może się okazać, że potrzebujesz Snapchata, a może okazać się to bardzo skuteczną formą promocji o ile potrafisz umiejętnie go wykorzystać.

Facebook –  to świadomość marki, ruch, społeczność
Instagram – świadomość marki, społeczność, ruch
Istagram osobisty – prowadzę go w ramach pokazania, że mam ludzką twarz, nie jestem robotem, a normalną kobietą, która nie potrafi strzelać selfie 🙂

Pisząc teksty o niepłodności, które wrzucam na Facebook – nie oczekuje, że wszystko rozniesie się viralowo, bo dla wielu osób jest to bardzo wstydliwy temat. Dobrym przykładem jest wpis o hirsutyzmie, który na fb miał tylko sześć polubień, a chwilę po opublikowaniu miał ponad 500 odsłon. Moja tematyka ma wiele takich wstydliwych tematów, które staram się publikować na zmianę z tematami żywieniowymi, które angażują społeczność w social mediach.

Warto być na facebooku. Nie doceniłam siły facebooka, kiedy przy liczbie 2 tysięcy osób obserwujących, zrobiłam viral, który zobaczyło 200.000 tysięcy użytkowników. Nie lekceważmy jego siły i możliwości, nawet, kiedy nasze treści wydawać by się mogło, że są wstydliwe i nikt nie będzie ich chciał klikać. Warto być w social mediach, bo w social mediach można spotkać naszych odbiorców – Jak tworzyć treści wirusowe

towsrodku

Promocja bloga, czyli dobre treści to nie wszystko

Jeżeli nie masz czasu na promocję bloga, to znaczy, że za dużo poświęcasz czasu na tworzenie contentu. Nawet najlepsze treści mają prawo nie ujrzeć światła dziennego, kiedy nie masz czasu na ich promocję. Brak promocji to ogromny błąd.

Pamiętaj. Promocja bloga jest bardzo, bardzo ważna i powinna zajmować sporą część czasu poświęcanego na blogowanie.

Gdzie i jak promować bloga

  • Social media – patrz grafikę
  • Newsletter
  • Tworzenie treści wirusowych – 6 sposobów na tworzenie wirusowych treści
  • Płatna promocja na facebooku – Jak promować posty na facebooku
  • Grupy tematycznie – Pcos dieta, starania o dziecko
  • Serwisy internetowe – Wykop.pl 
  • Wpisy gościnne u innych blogerów o podobnej tematyce
  • Video na YouTubie – Ja się próbuje przełamać 🙂
  • Optymalizacja SEO
  • Spotkania z czytelnikami
  • Wspólne akcje angażujące czytelników
  • Networking, czyli spotkania blogerskie
  • Wyjście poza karty bloga (tworzenie video, podcastów, warsztatów, szkoleń)

 grafika: Jarek Kroszkowski

Zarabianie na blogu

Celowo zostawiam sobie ten temat na sama koniec. Jak mogłeś zauważyć, zarabianie nie było głównym celem mojego blogowania, nie zrozum tego w ten sposób, że nie chcę zarabiać, wręcz przeciwnie, jestem osobą, która tutaj pracuje i chcę za to otrzymywać wynagrodzenie, ale to nie jest tak, że wstaje rano, odpisuję ludziom na komentarze i myślę sobie o górze pieniędzy. Myślę o tym, jak im pomóc, a zarabianie to kolejny etap mojego projektu.

Jeżeli jedyną myślą przy zakładaniu Twojego bloga, jest zarabianie kasy, to może zapędzić Cię to w kozi róg.

Znasz ludzi, którzy chodzą do pracy, biorą kasę i nienawidzą tam chodzić? Nie bądź taki, blogowaniu przyświeca wiele wartościowych celów. Kolejnym i tym nieuniknionym etapem, jeżeli robisz to dobrze – jest zarabianie.

Jeżeli Twoja praca nie daje nic innym, to znak, że szybko się w niej wypalisz

I uwierz, że znam takich ludzi, którzy pomimo dobrych zarobków, nienawidzą swojej roboty, bo czasem trzeba czegoś więcej w tym wszystkim, niż pieniędzy.

Możliwe formy zarabiania na blogu

  Podglądajcie innych i cały czas się rozwijajcie. Tutaj warto zaglądać

Sprawny marketing
Happy content 
Tomek Tomczyk

Paweł Tkaczyk
Joanna Malinowska Parzydło
Marie Forleo
Artur Jabłoński

Socjomania
Monika Czaplicka
Michał Szafrański

Smart Blogger
Maciej Budzich


Co warto przeczytać?

Jesteś marką Joanna Malinowska- Parzydło

Zakamarki marki Paweł Tkaczyk

Content marketing – Barbara Stawasz

Książki – Jason Hunt

Niskobudżetowy sturtup – Chris Guillebeau

Jak sprawić, by nie skończyło się na gadaniu – Scott Belsky

Włącz się do gry – Sheryl Sanberg

E- marketing. Współczesne trendy. (pozycja dla początkujących)

W moim odczuciu warto zagłębić się również w filozofię (podstawy) – przydaje się w porozumiewaniu z ludźmi.


Zamieszczone tutaj informacje, to tylko moje własne spostrzeżenia. Szlifuj je i zmieniaj. Ta wiedza dała mi podstawę do stworzenia tego miejsca w sieci, które cały czas się rozwija. Jak rozwinie się jeszcze bardziej, a ja wskoczę na wyższy etap wtajemniczenia, obiecuję kolejny wpis z serii blogowanie od kuchni. W tym momencie to chyba wszystko na początek.

Jeszcze jedno. Zawsze możesz zacząć pisać, nie zagłębiać się w to co tutaj napisałam i wszystko wyjdzie Ci intuicyjnie, bo masz nosa, albo szczęścia trochę.

Powodzenia w blogowaniu!

Ania

 

Aktualizacja 17.04.2017 – ROK PÓŹNIEJ. Czy to co napisałam miało prawo zaowocować?

W związku z dużą popularnością tego wpisu, uprzejmie informuję, że powyższe wskazówki pozwoliły mi stworzyć początek bloga.  Biorąc pod uwagę niszę w jakiej pracuję, to obecny efekt jest naprawdę imponujący.
Kto mógł przypuszczać, że znajdę 25 30 tysięcy osób, które co miesiąc będą czytać informacje z tak wąskiej tematyki, jaką tutaj reprezentuję.
Dodatkowo muszę stwierdzić, że możliwości i propozycje, jakie napotkałam na swojej drodze dzięki blogowaniu są nieocenione.  Blog stał się moją wizytówką. Zobacz więcej na stronie “o mnie”.
Życzę wam odnalezienia swojej niszy i dużo cierpliwości też życzę, bo nie ukrywam, że początki są cholernie trudne. Ostanie 1,5 roku było dla mnie sprawdzianem cierpliwości, która dopiero teraz po 1,5 roku powoli zaczyna wydawać owoce.


 

Related Posts

by
Witaj, nazywam się Ania i tworzę to miejsce z myślą o osobach, które starają się o dziecko i interesują się swoim zdrowiem. Zdrowie to również jedzenie, przepisy i wolny czas. :)
Previous Post Next Post

Comments

  1. Odpowiedz

    Dzięki za ten wpis! :*

      • Ania
      • Sierpień 3, 2016
      Odpowiedz

      Monika, powodzenia w zmianach! Kciuki

  2. Odpowiedz

    Dzięki za wspomnienie 🙂

      • Ania
      • Sierpień 3, 2016
      Odpowiedz

      Musiało być obowiązkowo 🙂

  3. Odpowiedz

    super, bardzo przydatny wpis

    • Kasia
    • Sierpień 3, 2016
    Odpowiedz

    Jestem pod wrażeniem tych informacji, naprawdę temat wyczerpany i czeka mnie dużo pracy. Dzięki!!

      • Ania
      • Sierpień 3, 2016
      Odpowiedz

      Zdecydowanie blogowanie to nie tylko siedzenie na facebooku 🙂 Powodzenia!

    • Wojciech Wawrzak
    • Sierpień 4, 2016
    Odpowiedz

    Dzięki za wzmiankę!

      • Ania
      • Sierpień 4, 2016
      Odpowiedz

      A proszę, proszę

    • Kasia
    • Sierpień 4, 2016
    Odpowiedz

    Dziękuję za wymienienie 🙂
    A także listę inspirujących lektur do przeczytania! 🙂

  4. Wszystko jasno opisane, Zaczynam od razu.

    • Ania
    • Wrzesień 24, 2016
    Odpowiedz

    Wow, ale fajny artykuł. Contentu do przejrzenia i zapoznania się cała masa 😉 dzięki za to zbiorowisko cennej wiedzy, na pewno z niejednej wskazówki skorzystam, kompendium juz mam 😉 🙂 dzięki Ania 🙂

      • Ania
      • Wrzesień 27, 2016
      Odpowiedz

      Proszę 🙂

  5. This blog is incredible, thanks for the work you do to keep it alive every day.

  6. Odpowiedz

    Bardzo miło że tacy fajni ludzie jak Ty, dzielą się takimi cennymi informacjami. Ja przymierzam się do rozpoczęcia swojej przygody z blogiem, a taki wpis jest dla mnie na wagę złota.

      • Ania
      • Czerwiec 5, 2017
      Odpowiedz

      Dominiko zatem powodzenia w tej pracy 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0 shares

Kategorie