Bloger, jako ekspert. Blog Conference Poznań 2017. Blog specjalistyczny – kilka wskazówek

BPC2017-bloger_jako_ekspert-1024x768

Kolejna edycja Blog Conference Poznań za nami. Z przyjemnością mogłam wziąć udział w panelu “Bloger, jako ekspert” który poprowadził Marcin Perfuński. Prelegentami byli Łukasz Przechodzień, Waldemar FlorkowskiAgata Aleksandrowicz i moja skromna osoba.

Czuję pewien niedosyt, zatem chciałabym podzielić się trochę moimi spostrzeżeniami dotyczącymi prowadzenia bloga specjalistycznego.

Nagranie do obejrzenia TUTAJ 

wideo

*Autorem zdjęcia w nagłówku jest Danuta Kitowska, która wymalowała całą konferencję na kartkach! Zajrzyjcie do niej

***

Wpis nie będzie podsumowaniem konferencji, a wskazówką dla osób, które myślą o założeniu bloga specjalistycznego. 

Na samym początku, pragnę nadmienić, że blog specjalistyczny (tak wole o nim pisać) nie jest jedyną, słuszną drogą w blogowaniu, bo tych dróg jest wiele i każda z nich może być satysfakcjonująca i przynosić efekty. Jeżeli czytają to osoby, które zaczynają tworzyć lub kłębią się w nich niepoukładane myśli – warto o tym wiedzieć. Na scenie widzieliśmy mnóstwo osób, które nie są specjalistami i to co robią jest świetne!

Wiem również, że takie konferencje mogą sporo namieszać w głowie osobie, które chce się czegoś nauczyć i nawet może ma pewien plan, który burzy znany autorytet ze sceny mówiąc, że tak nie wolno. Ziarno niepewności zostaje zasiane.

Musisz wiedzieć, że nie ma jednej uniwersalnej metody na prowadzenie bloga, owszem, są pewne założenia, pewne punkty, które należy odpowiednio modulować i dostosować do siebie, które czasami są pewniakami, ale czasami są to ślepe strzały.

Jeżdżąc na takie konferencje, myślałam, że jest jedna reguła, magiczne clou na które zawsze czekałam, które na 100 procent pomoże mi zdobyć Czytelników i wzbić się na wyżyny, ale niestety nic takiego nie miało nigdy miejsca.

Własna analiza i łączenie poszczególnych punktów ze wszystkich konferencji, stanowiło dla mnie pewną wskazówkę. Skąd masz wiedzieć co jest dla Ciebie dobre?

ty

W tym przeczytasz 

  1. Czy od początku trzeba wiedzieć o czym chcesz pisać.
  2. Czy zawsze trzeba się na tym znać?
  3. Dlaczego warto określić cel blogowania?
  4. Ile czasu zabiera mi blogowanie?
  5. Jakie strony polecam, które przydają się w blogowaniu.
  6. Co to znaczy “bloger ekspert”.
  7. Tak wąska specjalistka to ograniczony target, nikt mnie nie będzie czytał.
  8. Ciemne strony bycia specjalistą – przeczytaj koniecznie, jeżeli piszesz o zdrowiu.
  9. Czy na takim blogu można zarabiać?
  10. Jak znaleźć własne miejsce w blogosferze.

ty (1)

Czy mając bloga od początku trzeba wiedzieć o czym chcesz pisać

Warto wiedzieć o czym chcemy  pisać i dla kogo, ponieważ mówimy tu o blogach specjalistycznych, które poruszają konkretną tematykę – co do innego rodzaju, nie wypowiem się, gdyż się nie znam.

Ja na samym początku określiłam swoją grupę docelową, stworzyłam personę, czyli potencjalnego czytelnika. Opisałam wszystkie problemy z którymi się zmaga i zastanowiłam się, czego może potrzebować z mojej strony. Dodatkowo śledziłam grupy w których znajdowała się moja grupa odbiorców i spisywałam ich wszystkie problemy na kartce. Do tej pory tak robię.

Czy zawsze trzeba się na tym znać?

Pisząc bloga specjalistycznego (myślę, że zależy również jakiego) nie zawsze trzeba się na tym znać, wiem jak to brzmi, ale jeżeli zaczynasz pisać bloga o hodowli rybek i tak mocno zagłębiasz się w całą tematykę, wiesz więcej, niż czytelnicy, nagle stajesz się specjalistą od hodowli rybek. Myślę, że wiele osób tak właśnie zaczynało. Pasja przerodziła się w coś więcej.

W moim przypadku było trochę na odwrót, znałam się na żywieniu i chciałam to doskonalić, a przy tym wszystkim założyłam bloga. Myślę, że dwa mechanizmy są w stanie się sprawdzić.

Im bardziej pogłębiam wiedzę tym bardziej widzę, jak mało wiem – Hafija

Dokładnie tak samo myślę.  Im bardziej zagłębiam się w temat wpływu żywienia na płodność tym bardziej widzę, że przede mną jest cały ocean wiedzy do przepłynięcia.

Na tym polega blogowanie specjalistyczne, na ciągłym zgłębianiu wiedzy w danym temacie.

Chcę założyć bloga, czyli rozumienie całej idei blogowania (mój przykład) 

Kiedy wpadłam na genialny pomysł, że chcę to robić – określiłam swój cel. Chciałam jasno wiedzieć po co to robię i co chcę osiągnąć, a także jakie potrzeby (swoje i odbiorców) jestem w stanie spełnić dzięki blogowaniu. Wiedziałam, że bez określonego celu nie dam rady wytrwać, bo nie ukrywajmy, ale początki bloga, kiedy nikt cię nie czyta, a Ty wkładasz po kilkanaście godzin w tekst – nie są motywujące. Byłam świadoma pracy, jaką będę musiała włożyć w blog i, że zapłatą będzie satysfakcja z realizacji założeń, pasja i pozytywna reakcja czytelników i tak przez 2 lata (tyle sobie założyłam na rozkręcenie tego wszystkiego).

To cel i dodatkowo (w moim przypadku) pasja żywieniowa oraz gen ratowania świata pozwoliły mi nie porzucić tego przez 1,5 roku i nie pozwolą tego rzucić ponieważ wiem dokładnie po co to robię.

Ile czasu zabiera mi blogowanie?

Jeżeli zastanawiasz się, czy potrzeba dużo czasu na prowadzenie takiej strony, to odpowiem tylko i wyłącznie na moim przykładzie. Moje ostatnie 1,5 roku kręciło się tylko i wyłącznie wokół bloga, swój wolny czas poświęcałam również na warsztaty, konferencje, szkolenia, książki dotyczące żywienia i spędzanie czasu ze społecznością. Dzień w dzień, a czasami noc w noc.

Blog to nie tylko pisanie tekstów przed komputerem, to spotkania, szkolenia i konferencje a także ciągłe doskonalenie się w wielu dziedzinach.

To również rozmowy z Czytelnikami, które pozwalają poznać ich oczekiwania i problemy, a także wsparcie, którym dzielisz się z innymi oraz wiele innych rzeczy, których nie widać na pierwszy rzut oka i które tak naprawdę budują bloga.

Wpisy zaplanowane na rok o przodu

Kiedy wiesz o czym chcesz pisać, znasz swoją grupę z łatwością przyjdzie ci stworzyć tematy, które należy poruszyć na blogu.

Moja lista tematów w tym momencie ma 150 tematów, które kiedyś pojawią się na blogu.

O czym twój czytelnik chce czytać? Znajdź 5 największych problemów swoich Czytelników i rozwiąż je na 5 różnych sposobów, wyczerpując temat na maksa.

Przykład: Jaka dieta powinna być stosowana przy PCOS

Ile czasy zajmuje tworzenie wpisów? W moim przypadku zależy to pd tego o czym jest wpis, ale zazwyczaj jest to kilka- kilkanaście godzin – kilka dni. Zanim się pod czymś podpisze, sprawdzam informację kilka razy, porównuję badania, szukam bibliografii, aby mieć poparcie moich słów.

Opracowanie sprawnego systemu wymagało również sporo czasu  – nigdy nie piszę tekstów w nocy po całym dniu (noc zostawiam na kosmetykę bloga, grafiki, wybór zdjęć do wpisu). Często wstaję o 4.00  rano, bo świetnie mi się wtedy pracuje i czasami jest to  jedyna możliwa wyłapana chwila dla mnie. Nie jestem w stanie tworzyć tekstów po południu, bo zajmuje mi to o wiele więcej czasu, niż rano. Po południu jestem z bliskimi, chociaż myślami często jestem z blogiem (przyjmowanie ludzi do grup, wiadomości, publikacja na fb).

Od roku jestem niewyspanym (co drugi dzień) nolifem, który 100% siebie wsadza w bloga. Przed snem  – słucham podcastów o biznesie online, jadąc w pociągu – piszę teksty, jestem na konferencji, aby nie marnować czasu w przerwie – organizuje akcję #nieplodnosctoniewyrok.

dav

Moją największą wadą jest to, że nie potrafię odpoczywać. Nie jest to dla mnie powód do dumy, jest to cecha bardzo uciążliwa  i muszę nauczyć się mieć wolny czas bez wyrzutów sumienia, bo wykorkuję. 😉 Przyjmę wszystkie rady w tym temacie.

Pisanie wpisów to nie wszystko 

Taki rodzaj bloga to nie tylko pisanie tekstów. To pielęgnowanie relacji ze społecznością, rozmowy z ludźmi, badanie potrzeb grupy docelowej,  budowanie relacji z potencjalnymi partnerami i ciągły rozwój, samokształcenie i doskonalenie się zawodowo, bo przecież pracuję na miano specjalisty.

To konferencje, warsztaty, szkolenia, wertowanie książek tłumaczenie publikacji, studia, a wszystko po to aby stworzyć to miejsce, jak najlepszym dla Czytelników.

Co mi pomogło zaplanować to wszystko?

W odnalezieniu własnego planu pomogły mi książki, strony, które czytałam  – dzięki temu stworzyłam w głowie coś swojego.

Kiedy miałam już jakieś podstawy, dopiero zaczęłam analizować, jak inni wdrażali poszczególne elementy w swoje blogi i zaczęłam łączyć punkty ze sobą.

Domyślam się, że blogowanie zazwyczaj zaczyna się od patrzenia na innych i pragnieniu byciu jak inni, nie zapominaj, że jesteś sobą. Zdobądź podstawy wiedzy, która się przydaje i dalej ją szlifuj, a to pomoże ci uformować własną ścieżkę. Warto sięgnąć po poradniki osób, które w blogosferze siedzą już bardzo długo.

Bardzo pomogły mi strony 
Sprawny marketing
Mała Wielka Firma
Paweł Tkaczyk
Happy content 
Lista książek (na samym dole)

Spoiwem tego wszystkiego była filozofia, dzięki której otworzyłam dosłownie swój umysł i pomogła połączyć te punkty w logiczną całość, a także pozwoliła lepiej komunikować się o rozumieć Czytelników.

Musiałam ustalić co jest dla mnie ważne, czego chcę, co lubię, kim jestem i jakie wartości reprezentuje.

Co to znaczy ekspert?

Dla mnie ekspert jest człowiekiem, który dosłownie zjadł na czymś zęby, a pomimo tego nadal się tego uczy. Rozumiem, że zdanie “bloger, jako ekspert” miało pokazać, że specjalizujemy się w jakiś tematach, że uczymy się ich, aktualizujemy cały czas naszą wiedzę, aby Czytelnicy mogli z niej skorzystać, niemniej, sama o sobie nie jestem w stanie powiedzieć “ekspert”, co nie zmienia faktu, że wiem i umiem dużo powiedzieć w temacie żywienia w trakcie starań o dziecko.

Druga sprawa jest taka, że to Czytelnicy oceniają, czy dana osoba zna się na czymś, czy też nie. Jeżeli rozwiązujemy problemy Czytelników to znak, że idziemy w dobrą stronę.

Tak wąska specjalistka to ograniczony target, nikt mnie nie będzie czytał?

Przeszło mi to kilka razy przez głowę, ale, teraz wiem, że nawet hodowca rybek jest w stanie zbudować swoją społeczność i krąg, w którym będzie mógł rozmawiać o filtrach, organizować spotkania nad jeziorami, zawody ze swoimi odbiorcami.

Ciemne strony bycia specjalistą – przeczytaj koniecznie, jeżeli piszesz o zdrowiu

Poruszam  kwestie, które mogą wpłynąć na czyjeś zdrowie, zatem uważam na słowa, uważam na to co piszę i jak piszę. Myślę, że każda osoba, która porusza tematykę o zdrowiu – powinna zdawać sobie sprawę z odpowiedzialności.

Dodatkowo zdarzyło mi się kilka razy (totalnie mnie to mrozi), że ludzie z którymi nigdy nie rozmawiałam wcześniej, wykonywali do mnie telefony (numer w zakładce współpraca i tylko po to on służy) z różnymi dziwnymi pytaniami dotyczącymi ich zdrowia, które absolutnie nie są związane z zakresem żywienia. Jedyną odpowiedzią, jaką jestem w stanie wypowiedzieć to “Proszę niezwłocznie udać się do lekarza”.

Apeluję o rozsądek w tym temacie.

Czy na takim blogu można zarabiać?

Można, tak samo, jak na każdym innym.

Możliwości jest wiele. Sprzedaż swoich usług – tak wiem, ociągam się z planami żywieniowymi. Organizacja warsztatów, szkolenia, kursy, wprowadzanie swoich produktów – pole jest naprawdę ogromne, ale żeby spijać śmietankę  z tego latte, na początku trzeba wypić kilkadziesiąt, źle zaparzonych, sypanych plujek  – to tylko do osób, które inaczej to sobie wyobrażają.

Jak znaleźć własne miejsce w blogosferze

Próbować, uczyć się, próbować, uczyć się, podglądać innych i jeszcze raz próbować.  😉

Podsumowanie

  • Warto wyznaczyć sobie jasne cele i odpowiedzieć sobie na pytanie “Po co to robię”.
  • Dobrze na blogu specjalistyczny określić grupę docelową i wiedzieć do kogo kierujesz swój przekaz.
  • Jeżeli wiesz do kogo piszesz – poznaj problemy swojej grupy.
  • Kiedy masz już problemy – znajdź rozwiązania, aby twój czytelnik nie miał potrzeby szukać niczego więcej.
  • Warto być w miejscach w których są twoi czytelnicy np. grupy dla hodowców rybek.
  • Nie trzeba być specjalista, aby pisać bloga.
  • Dobrze być specjalistą, zaczynając pisać bloga specjalistycznego.
  • Blog specjalistyczny to ciągły rozwój i doskonalenie się.
  • W przypadku blogów o zdrowiu, należy być odpowiedzialnym za swoje treści – myślę, ze to się tyczy każdego.

 

W moim przypadku blog jest preludium do tworzenia warsztatów, planów żywieniowych, a w przyszłości – stacjonarnego, gabinetu dietetyka.  Czy będzie coś więcej? Zobaczymy. Dodatkowo mam nadaktywność genu ratowania świata, a on też musi mieć gdzieś swoje miejsce na tym świecie, bo się razem podusimy i dla niego jest właśnie ten blog.

Serdeczności,
Anna Mazur Gajo

Dziękuję wszystkim za spotkanie! Organizatorom za wysiłek włożony w całą konferencję.

***

A teraz kuluary, czyli specjaliści do spraw baletów

#drużynaJanina specjalistyczny blog o fokach
Judyta Kokoszkiewicz
Marcin Perfuński 
I miła Osoba, której imienia nie zapamiętałam 😉

dav

dav

BPC2017-bloger_jako_ekspert-1024x768

IMG_4377

Bardzo pozytywne człowieki – Marta, Agnieszka (mój operator transmisji live, jeszcze raz dziękuję), Ja, Angelika, Agnieszka, Marta, Honorata i Hania oraz Jakub i sztuka nowoczesna.

Pozdrawiam wszystkich z którymi udało mi się porozmawiać i poznać. 

Related Posts

by
Witaj, nazywam się Ania i tworzę to miejsce z myślą o osobach, które starają się o dziecko i interesują się swoim zdrowiem. Zdrowie to również jedzenie, przepisy i wolny czas. :)
Previous Post Next Post

Comments

  1. Odpowiedz

    Dziękuję za ten wpis! Żałuję, że nie dałam rady być na tym panelu 🙁

      • Ania
      • Czerwiec 1, 2017
      Odpowiedz

      Szkoda Kasiu, gdybyś chciała to na fb jest relacja, pozdrawiam serdecznie 🙂

  2. Odpowiedz

    Fajny wpis, jak zresztą większość na tym blogu. Rzadko zdarza się aby uroda szła w parze z mądrością a tu proszę kalos khagatos. Piękna i inteligentna. Bardzo dobra robota, tak trzymać! Wierzę, że spotkamy się kiedyś na podobnym wydarzeniu, sam też nieco param się piórem ale na pewno jeszcze nie na takim poziomie i moje teksty nie opuszczają wciąż jeszcze szuflady…

    • Ania
    • Czerwiec 27, 2017
    Odpowiedz

    Witaj Krzyżtof. Dzięki za dobre słowo. Co do Twoich tekstów w szufladzie, im szybciej ujrzą światło dzienne tym szybciej będą Cię mobilizowały do doskonalenia, także zaczynaj i do zobaczenia na przyszłych konferencjach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0 shares

Kategorie