Powszechnie wiadomo, że borówki amerykańskie zawierają wysoki poziom silnych przeciwutleniaczy, które pomagają zapobiegać uszkodzeniom komórek. Ponadto liczne badana wykazały, że borówka amerykańska ma działanie przeciwcukrzycowe i obniża poziom glukozy we krwi. 

Świeża postać składa się głównie z wody (84%), węglowodanów (9,7%), białka (0,6%) i tłuszczu (0,4%). Średnia wartość energiczna z 100 g porcji świeżych borówek, szacuje się na 192 kJ/40 kcal. Borówki są również dobrym źródłem błonnika pokarmowego, który stanowi 3% -3,5% masy owoców. Zawartość witaminy C w 100 g jagody zapewnia średnio 10 mg kwasu askorbinowego, który jest równy 1/3 zalecanego dziennego spożycia.

borówka

Borówki są doskonałym źródłem związków związanych ze zdrowie bo zawierają, głównie polifenole. Liczne badania potwierdziły ich działania przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Wpływają również ochronnie na układ sercowo-naczyniowy. Warto wspomnieć, że przeciwutleniacze obecne w borówkach zmniejszają ryzyko chorób układu krążenia, obniżając ryzyko miażdżycy.

Całkowita zawartość polifenoli w borówce waha się od 48  do 304mg /100 g świeżej masy  (do 0,3%)  i ściśle zależy od odmiany, warunków wzrostu i dojrzałości.

 

Myszy, które jadły borówki miały mniejszy poziom glukozy we krwi
***

W badaniach przeprowadzonych na myszach stwierdzono, że borówki zmniejszyły stężenie glukozy we krwi badanych gryzoni, a ich komórki wykazywały zwiększony wychwyt glukozy.

Borówki ponadto zredukowały myszom geny zapalne, co znaczy, że wykazują one reakcje przeciwzapalne. Zdrowotne korzyści borówek przypisano ich związkom fenolowych, biologicznie czynnych, takich jak antocyjany, które również mają właściwości przeciwutleniające. Borówka, samo zdrowie.

blueberry-791564_1920

*

Badania na ludziach, którzy spożywali koktajle z borówką przez 6 tygodni

Borówka amerykańska i jej wyjątkowy wpływ na glukozę we krwi
***

Naukowcy udowodnili, że spożywanie borówek prowadzi do obniżenia glukozy we krwi i poprawia wrażliwość tkanek na insulinę. W badaniu wzięli udział otyli mężczyźni i kobiety z insulinoopornością.

Uczestnicy mieli za zadanie spożywać dwa razy dziennie koktajle z borówkami. Badacze zadbali o to, żeby grupa nie straciła swojej masy ciała, ponieważ zmniejszenie masy ciała mogłoby zaburzyć wyniki.

Uczestnicy zostali pouczeni, aby spożywać 1 smoothie borówkowe na śniadanie i drugą porcję w odstępstwie 6 godzin. Uczestnicy zostali poinstruowani, aby przetrzymywać koktajle w formie zamrożonej. Cześć badanych osób dostała koktajle placebo.

Wyniki badań pokazały zwiększoną wrażliwość na insulinę bez zmiany masy ciała co oznaczało, że borówki miały bezpośredni wpływ na zwiększenie wrażliwości na insulinę całego ciała.

Odmiany borówek, jakie użyte zostały w badaniu to:

Vaccinium ashei blueberry  

Rubel ( Vaccinium corymbosum )

A tak się prezentował wykres i wzrost wrażliwości na insulinę (czarne słupki)

nut14001764fig1

Procentowa zmiana wrażliwości na insulinę u poszczególnych otyłych kobiet i mężczyzn z insulinoopornością, którzy spożywały borówki (czarne słupki) lub placebo (białe słupki)

*
Przechowywanie i mrożenie:

Borówki można mrozić w temperaturze (-18 i -35 ° C)/ miesięcy bez ryzyka  utraty  antocyjanów.


DOŁĄCZ DO GRUPY PCOS DIET na facebooku

Zapraszam do zapisywania się do grupy w której będziecie mogły dzielić się Waszymi przepisami, produktami, motywacją i efektami walki z PCOS. 

bórowka koktajl


źródło:
1.Bioactives in Blueberries Improve Insulin Sensitivity in Obese, Insulin-Resistant Men and Women. April J. Stull, Katherine C. Cash, William D. Johnson, Catherine M. Champagne, and William T. Cefalu
2. Bioactive Compounds of Blueberries: Post-Harvest Factors Influencing the Nutritional Value of Products Anna Michalska and Grzegorz Łysiak Maurizio Battino, Academic Editor

Blog ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się na blogu należy skonsultować się z lekarzem.