Jagody, borówka, truskawka, aronia, maliny – czy są dobre dla osób z insulinoopornością

Czy mając insulinooporność można jeść owoce?

Insulinooporność jest częstym problemem zdrowotnym z którym borykają się Czytelniczki towsrodku. Oporność na insulinę definiuje się, jako nieefektywne wykorzystanie wychwytu glukozy w tkankach obwodowych poprzez brak reakcji na insulinę.

Na chłopski rozum, aby drzwiczki w tkankach otworzyły się dla glukozy – glukoza wzrasta dzięki temu co jemy- potrzebna jest insulina -wzrasta w odpowiedzi na poziom glukozy we krwi. Insulina jest takim kluczem. Insulinooporność to popsuty zamek w drzwiach, przez co insulina nie może otworzyć drzwi, a glukoza wejść do środka. Pisałam o tym już tutaj. Przed drzwiami, czyli we krwi, kłębi się glukoza i insulina.

 

Styl życia i nawyki żywieniowe to główne czynniki decydujące o rozwoju insulinooporności.

Zobacz, jaką dietę stosować przy insulinooporności 

Co z tymi owocami? Czy mając insulinooporność można jeść owoce?

Wszystko zależy od danego przypadku. Jeżeli jesteś otyła lub/i  insulina żyje sobie własny życiem, to na jakiś czas warto zrezygnować z owoców, chociaż zdarzają się Panie, które są otyłe, trzymają dietę i raz na jakiś czas zjedzą sałatkę owocową i nic się im nie dzieje – dalej sobie chudną i jest ok. A są też takie, które codziennie zjedzą trochę malin, czy borówek  i też wyniki ładnie się poprawiają.

Jeżeli masz insulinooporność korzystaj z takich owoców jak: maliny, jagody, poziomki, borówki

Są również takie Panie, którym jedzenie niedojrzałych bananów nie krzyżuje planów z chudnięciem i takie, którym owoce wcale nie pomagają chudnąć.

Jeżeli Twoja insulina jest ustabilizowana, to smoothie borówkowe, jagodowe, malinowe, truskawkowe np. dodatkiem mleka kokosowego, orzechów, nasion i ziaren może być smaczną przekąską, a jak wrzucisz tam jeszcze garść szpinaku, to już w ogóle będzie ekstra. Jeżeli zaczynasz przygodę z dietą masz nieokiełznaną insulinoopornocią to warto odpuścić lub zminimalizować ilość zjadanych owoców.

 

W owocach jest fruktoza, fruktoza to cukier. 🙂

Wybieraj niedojrzałe owoce i dodawaj do nich orzechy, nasiona, pestki

Owoce są smaczne i zdrowe, ale należy na nie uważać

 

Jeżeli masz IO to ze względu na zawartość polifenoli i antocyjanów wybieraj – maliny, jagody, borówkę, aronię, truskawki, poziomki.

Przytoczenie poniższych badań nie oznacza, że mając insulinoopornośći, można jeść te owoce bez ograniczeń.

Czy mając insulinooporność można jeść owoce?

Insulinooporność  i jagody, maliny, truskawki, borówka, aronia

Badania epidemiologiczne podają, że spożywanie żywności bogatej w polifenole i antocyjany w szczególności jagód, jest związane z mniejszym ryzykiem wystąpienia cukrzycy typu 2 i ma wpływ na zmniejszenie wskaźnika oporności na insulinę.

Antocyjany mają dodatkowo właściwości przeciwzapalne. 🙂

Badania potwierdzają pozytywny wpływ jagód u osób z cukrzycą i insulinoopornością, jednak jest ich niewielka ilość. A jeżeli są, to co mówią? Przedstawię Wam wybrane.

BADANIE 1

58 pacjentom z cukrzycą, podawano 160 mg dwa razy dziennie antocyjanów lub placebo. 

Wyniki osób, które przyjmowały antocyjany

  • spadek w surowicy cholesterolu LDL  o 7,9%,
  • triglicerydów o 23,0%
  •  zwiększenie poziomu cholesterolu HDL 19,4%
  • spadek poziomu glukozy na czczo w osoczu 0 8,5%,
  • podwyższone stężenie adiponektyny surowicy  o 23,4%

źródło 

BADANIE 2

Jedzenie jagód zmniejszyło wydzielanie insuliny po posiłku.

Podanie jagód bogatych w polifenole, aronii, truskawek  spowodowało obniżenie wydzielania insuliny u zdrowych kobiet po zmieszaniu ich z

  • białym chlebem (WB)
  • żytnim chlebem (RB)

Badania to sugeruje, że bogate w polifenole owoce  mogą zmniejszać trawienie skrobi i wchłanianie, a tym samym stłumić glikemię po posiłku.

Kiedy chleb biały (WB) jest spożywany z jagodami, mniej insuliny jest potrzebna do utrzymania prawidłowej lub lepszego metabolizmu glukozy poposiłkowej.

W badaniu A, chleb było serwowany z truskawkami, jagodami lub borówkami. Poziom insuliny był najmniejszy po zjedzeniu chleba z truskawkami (linia na której naniesione są czarne kropki).

W badaniu B, chleb był serwowany z malinami, malinami moroszki lub aronią.  Poziom insuliny był najmniejszy po zjedzeniu chleba z aronią (linia na której naniesione są czarne kwadraty).

W badaniu C i D mieszanina jagód to  truskawki + czarne jagody + borówki + czarne porzeczki.  Poziom insuliny był mniejszy po zjedzeniu chleba (BW i RB) z mieszaniną owoców.

 

 

F1.large

BADANIE 3

Wpływ borówki amerykańskiej na insulinooporność.

maliny insulinoopornosc

źródło

1.Purified anthocyanin supplementation reduces dyslipidemia, enhances antioxidant capacity, and prevents insulin resistance in diabetic patients. Li D, Zhang Y, Liu Y, Sun R, Xia M.
2.Berries Reduce Postprandial Insulin Responses to Wheat and Rye Breads in Healthy WomenRiitta Törrönen, Marjukka KolehmainenEssi SarkkinenKaisa Poutane, Hannu Mykkänen, Leo Niskanen
3. Blueberries’ Impact on Insulin Resistance and Glucose Intolerance April J. Stull. Dorothy Klimis-Zacas, Academic Editor

Tagi: , , ,

Related Posts

by
Witaj, nazywam się Ania i tworzę to miejsce z myślą o osobach, które starają się o dziecko i interesują się swoim zdrowiem. Zdrowie to również jedzenie, przepisy i wolny czas. :)
Previous Post Next Post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0 shares

Kategorie