Zespół policystycznych jajników (PCOS) jest chorobą endokrynną, która dotyka 5-10% kobiet w wieku rozrodczym. Charakteryzuje się występowaniem licznych torbieli na jajnikach, przewlekłymi zaburzeniami owulacji, a nawet jej brakiem, hiperandrogenizmem oraz często występującą otyłością. Dieta i ćwiczenia mogą pomóc w walce z PCOS!

Zasady odżywiania PCOS 

Obecnie nie ma dowodów naukowych na poparcie jednej konkretnej diety dla PCOS. Dieta z PCOS zależy od współistniejących jednostek.

Ogólne zalecane zmiany stylu życia obejmują:

    • Utratę masy ciała 5-10%, jeżeli występuje nadwaga lub otyłość.
    • Zmniejszenie zapotrzebowania kalorycznego, jeśli pożądane jest zmniejszenie masy ciała.
    • Zwiększenie spożycia błonnika (25-30 g/dziennie) w tym owoców, warzyw i ziaren.
    • Zmniejszenie spożycia tłuszczu, tłuszczów nasyconych w szczególności.
    • Posiłki (co 3-4 godziny), aby pomóc kontrolować poziom glukozy we krwi. Bez podjadania!!!
    • Zbilansowanie posiłków.
    • Co najmniej 150 minut umiarkowanej lub intensywnej aktywności tygodniowo  (spacer na słońcu, TABATA, HIT).

Zapisz się i pobierz jadłospis

Co warto wprowadzić do diety?

  • warzywa (uwaga na te z wysokim indeksem),
  • owoce (borówka, jagody, jeżyny, maliny, truskawki),
  • zielenina! szpinak, rukola, roszponka,
  • pełne ziarno (mąki z pełnego przemiału),
  • kasze  np. gryczana biała, niepalona, pęczak,
  • pieczywo żytnie na zakwasie bez ulepszaczy,
  • tłuszcze – oliwę z oliwek do sałaty na zimno, awokado,
  • chude białko zwierzęce,
  • ryby,
  • jaja,
  • awokado,
  • oliwki,
  • orzechy i nasiona.
  • nabiał (nie bójmy się go przy PCOS, jeżeli nie ma podstaw do wykluczenia)
  • białko roślinne!

Często kobiety z PCOS nie wiedzą, jakich produktów mają unikać. Dieta PCOS, jaką należy stosować powinna być zależna od “przyczyny” występowania schorzenia. Jeżeli kobieta cierpi na insulinooporność lub jest otyła, to unikanie poniżej wymienionych produktów jest jak najbardziej wskazane, aczkolwiek każdy człowiek to indywidualna jednostka.

Należy pamiętać, że każde PCOS jest inne i każda kobieta z PCOS jest inna. W przypadku problemów ze staraniami o dziecko, przy szczupłym typie PCOS również zalecane jest przejście na zdrowy styl życia.

*

Tego unikaj mając PCOS, ale…

*

Pamiętaj, że dieta PCOS to dobór odpowiednich porcji i być może, jeżeli korzystałaś z usług specjalisty żywieniowego zauważyłaś, że w Twojej diecie mogły znaleźć się produkty z wysokim indeksem glikemicznym, bo w tym wszystkich chodzi o odpowiednie skomponowanie posiłków.

Unikamy:

  • mąki pszennej oczyszczonej i jej przetworów,
  • słodyczy,
  • żywności przetworzonej,
  • konserwantów,
  • tłuszczów trans,
  • miodów i innych substancji słodzących,
  • objadania się,
  • głodzenia i restrykcyjnych diet 1000kcal,
  • produktów z wysokim indeksem i ładunkiem glikemicznym,
  • ciastka, ciasta i słodycze,
  • słodzone soki, owoce w puszkach.

 

Czy te zalecenia działają? Wybrane efekty Czytelniczek

test

 

 


webinar o pcos2