Chciałabym, żebyś wiedziała, że nie istnieje jedyna, konkretna dieta dla PCOS, ale istnieją ogólne zalecenia żywieniowe dla kobiet cierpiących na PCOS. Ogólne, to znaczy, że niekoniecznie muszą sprawdzić się u Ciebie, ale na ich podstawie może być ustalona dieta indywidualna. Na powodzenie diety składa się bardzo dużo małych elementów, które są odpowiedzialne za utrzymanie Twojej homeostazy.

Przeczytaj wszystko, jeżeli chcesz zacząć stosować dietę w celu poprawy swojego zdrowia:

ZACZNIJ od tego wpisu:

Dieta PCOS, od czego zacząć

Od czego zacząć dietę i czego unikać. Terminy, które warto poznać
Witaminy na płodność dla kobiet
Pcos, a antykoncepcja
Pierwsza ciąża za sprawą mojego bloga

Co to jest PCOS
Obniżenie masy ciała w PCOS, to klucz do sukcesu
Czy jeżeli jestem szczupła, mam PCOS i chcę zajść w ciąże, to czy muszę przejść na dietę – odpowiedz TAK, bo zdrowa dieta to poprawa płodności. 

 

Weźmy pod uwagę kilka istotnych faktów. PCOS to zespół, któremu mogą i nie muszą towarzyszyć różne schorzenia (choroby tarczycy, otyłość, wysoki poziom androgenów, hieprprolaktynemia, insulinoporność) itp.

Po tym świecie chodzą kobiety, które mają PCOS, nieregularne miesiączki zaburzzapisz się doone proporcje FSH i LH za dużo estrogenów i to tyle, dodatkowo są szczupłe i nie mogą zajść w ciąże, znajdą się i takie, które mają policystyczne jajniki i nieregularne miesiączki, a także takie, które mają cały pakiet chorób dodatkowych. Dla każdej z tych osób, dieta musi być dostosowana indywidualnie. Owszem, są pewne ogólne założenia dla kobiet z PCOS, ale “ogólny” nigdy nie sprawdzi się na 100% u każdej z nich, ale na pewno nie zaszkodzi, bo opiera się o poprawę ogólnego zdrowia.

Dodatkowo u kobiet z PCOS mogą występować alergie pokarmowe i nietolerancje, uczulenie na gluten, które również mają ogromne znaczenie w leczeniu dietą. Zresztą, takie alergie mogą występować u każdego. Ustalanie produktów, które można i których nie można jest bardzo indywidualne i żeby ustalić prawidłową dietę dla siebie, należałoby obserwować reakcję na poszczególne produkty, kontrolować wyniki badań, nauczyć się pewnych zależności, a przy tym nie dać się zwariować, tylko cierpliwie kombinować, bawić się jedzeniem, poznawać nowe kuchnie i otworzyć się na nowe smaki. Najważniejsze – być cierpliwym i konsekwentnym. Zacząć traktować zmianę nawyków żywieniowych, jako przygodę, nie przymus. Jeżeli stosujesz taką dietę i nadal nie widzisz rezultatów, to coś ewidentnie zostało przeoczone. To proces żmudny, ale nie trwa latami, a pozwoli Ci normalnie funkcjonować w przyszłości.

Zmiana nawyków żywieniowych to nauka i ciężka praca nad sobą. To zmiana dotychczasowego postrzegania żywienia, które w przypadku występowania nadmiernych kilogramów, jest naprawdę ciężkie. Wiele osób mających nadprogramowe kilogramy nie widzi powodu, dla których się one wzięły. Takie osoby  nawet zaprzeczają, że są otyłe z powodu popełniania wielu błędów żywieniowych, bo one tych błędów nie potrafią dostrzec. Kiedy takie osoby chudną, dopiero są wstanie wskazać, jak bardzo niedostrzegany pewnych spraw i jak łatwo było im zrzucić niepowodzenie na wszystko inne, byle nie na klapki na oczach. Walka z kilogramami to naprawdę ciężka praca, to zmiana myślenia, to zmiana nie na chwilę, a na zawsze. Odeślę Was do badań przeprowadzonych na otyłych kobietach z PCOS i otyłych bez PCOS.

Jak lepiej radzić sobie z niepłodnością (9)

Dieta dla PCOS

 

lista zakupów (1)

  1. Eliminacja cukrów prostych i żywności przetworzonej (ciasta, słodycze i wszystko inne, co nigdy nie żyło i nie skubało trawy, pseudozdrowe produkty).
  2. To co skubało trawę, też może okazać się złe, bo skubało ją w formie dziwnej paszy w klatce 30cm/30cm (ja w kwestii spożywania mięsa jestem zwolennikiem pewnych źródeł, o co jest naprawdę trudno w dzisiejszych czasach), znalezienie dobrych jakościowo wędlin, to ciężki orzech, ale jest to możliwe, a najlepiej polecam zrobić je sobie samemu. Tutaj chodzi o Wasze zdrowie i poprawę Waszej płodności, więc czytajcie etykiety, pytajcie na grupie PCOS DIETA dziewczyny z chęcią podpowiedzą, gdzie znajdziecie parówki z szynki bez konserwantów i bez dodatku lecytyny sojowej. Właśnie przeleciałam od mięsa po konserwanty. Miałam na myśli tutaj unikanie konserwantów i polepszaczy. 
  3. Uwaga na owoce i warzywa, które mają tonę chemii (takie nie powinny znalezc się w sprzedaży) i wysoki indeks glikemiczny lista IG oraz ładunek glikemiczny. Dobrze dobrane ilościowo produkty o wysokim indeksie są “dozwolone”. Kiedy masz ochotę na kostkę arbuza w sałatce, to ją zwyczajnie zjedz. Kilo arbuza jest oczywiście niedozwolone. Kostka arbuza nie wymienia się na kostka czekolady mlecznej, można ją zastąpić prawdziwą gorzką czekoladą. 
  4. Częstsze spożywanie produktów bogatych w błonnik pokarmowy- 300g/500g warzyw (więcej) i owoców (mniej). Uwaga na te z dużą dawką fruktozy jednak owoce nie są zakazane – trzeba je dobrze komponować np z białkiem i tłuszczem. Np. jogurt naturalny+ truskawki + orzechy
  5. Odpowiednie nawodnienie organizmu.
  6. Spożywanie produktów o odpowiednim  indeksie glikemicznym (IG)  i ładunku glikemicznym. Wpis z tabelą produktów
  7. Spożywanie antyoksydantów – Co to stres oksydacyjny.
  8. Suplementacja preparatami wielowitaminowymi, jeżeli istnieje taka konieczność!
     Witaminy na płodność.
  9. Eliminacja używek. Palenie papierosów i inne na płodność działają destrukcyjnie – Co to stres oksydacyjny.
  10. Ruch to zdrowie!

dieta pcos

[message_box title=”Dlaczego warto zgubić kilogramy?” text=”Najkorzystniejszym i skuteczną metodą leczenia PCOS jest zmiana stylu życia. Strata masy ciała jest ważną strategią leczenia. Utrata wagi poprawia praktycznie każdy parametr PCOS. U otyłych kobiet z PCOS, utrata masy ciała przywraca owulacje, obniża poziom insuliny, obniża poziom testosteronu.”]

Czy PCOS powoduje otyłość?

Nie znalazłam badań, które jednoznacznie potwierdzają, że PCOS jest bezpośrednią przyczyną występowania otyłości. Badania na grupie kobiet szczupłych z PCOS w stosunku do kobiet szczupłych bez PCOS wykazały, że pierwsza grupa potrzebuje mniej energii, żeby utrzymać taką samą masę ciała, jak kobiety bez PCOS. Odwrotnie wyglądała sytuacja u osób otyłych. Ilość energii (kcal) dostarczane do organizmu przez kobiety z PCOS, była większa, niż u kobiet otyłością bez zespołu z podobną wagą (różnica była minimalna). Z badań wynika, że osoby otyłe i otyłe z PCOS pobierają podobne ilości kcal w celu utrzymania swojej masy ciała.

Obniżenie wagi kobiet z PCOS o 5-10% przywraca owulację  i zwiększa szansę ciąży o 40-60%

 

Oporność na insulinę występuje u 30% szczupłych kobiet z PCOS i 70% otyłych.  U szczupłych kobiet z PCOS, hiperinsulinemia jest często widoczna po posiłkach, ale nie na czczo (dlatego kobiety szczupłe powinny zostać poddane testem obciążenia glukozy).

Podsumowując

Dieta dla osób z PCOS powinna opierać się na indywidualnych potrzebach danego organizmu. Wpływ diety i tego co wprowadzamy do naszego organizmu ma ogromne znaczenie w funkcjonowaniu zdrowia w tym również płodności. Działa to zarówno u osób szczupłych i otyłych. Stres, nieodpowiednia dieta i wszystko inne co wchodzi w skład złego stylu życia, rujnuje nasze zdrowie. Dbajmy o siebie. Wiem, że wszystko wydaje Wam się zbyt skomplikowane, by mogło być możliwe. Wszystko co nowe, jest początkowo dla człowieka czymś niezrozumiałym i trudnym. Małymi krokami zmierzajcie do celu.

f3cf55 (4)

Wejdź na stronę Akademii i skorzystaj z niespodzianek, które przygotowałyśmy dla Ciebie

Polub Akademię na Facebooku


TOWSRODKU.PL (5)

Pozdrawiam,

Ania


Blog ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały nie zastępują profesjonalnej porady medycznej, ani żadnej innej. Przed zastosowaniem się do treści  znajdujących się na blogu należy skonsultować się z lekarzem lub innym specjalistą.

dieta pcos