Dieta Paleo to zasady żywienia, których podstawą jest używanie takich produktów, jakie były spożywane przez naszych przodków w epoce paleolitu.

Teoria Paleo diety głosi, że każdy gatunek jest genetycznie przystosowany do określonej grupy produktów, które mu nie szkodzą. Wyznawcy diety uważają, że takie pożywienie jest zgodne z naszymi genami i z tym do czego ludzki organizm jest przystosowany.

Przetwarzanie żywności przyczyniło się do pojawienia wielu chorób cywilizacyjnych, które mogą być zlikwidowane dzięki tej diecie – twierdzą jej zwolennicy.

PALEO TO STYL ŻYCIA

Sugeruje się, że dieta Paleo może być stosowana u osób, które mają otyłość, cukrzycę, PCOS, choroby układu krążenia i problemy metaboliczne.

Co jedli nasi przodkowie, czyli jak wyglądała dieta Paleo?

 

Podstawą żywienia naszych przodków było mięso, warzywa i nasiona. W ich diecie nie było produktów mlecznych, ponieważ jeszcze nie udało im się udomowić bydła. Nie było również cukru, a jeżeli się pojawiał to był pozyskiwany z miodu. Ludzie paleolitu zbierali to co dawała im natura – owoce i bulwy roślin, które piekli w ogniu, dziką zwierzynę, ryby, owoce morza. Źródłem węglowodanów w diecie były głównie dzikie warzywa, owoce i mięso.

PALEO TO STYL ŻYCIA (2)

Dieta naszych przodków w dzisiejszych czasach?

Aby stosować dietę naszych przodków, należałoby polować na dzikie zwierzęta, łowić ryby w rzekach, zbierać miód, łowić owoce morza i szukać tylko dzikich warzyw i owoców – to chyba dosyć trudne zadanie, bo i tak nie daje nam to gwarancji, że ziemia na których rosną warzywa i owoce nie jest napakowana pestycydami, które spływają podczas deszczu do pobliskiej rzeki w której łapiemy ryby.

Co się zmieniło i czym dzisiejsza dieta różni się od tej z epoki paleolitu

Zmieniło się bardzo dużo. Zmieniło się środowisko i zwiększyło jego skażenie, w diecie zaczęliśmy stosować mleko i jego przetwory. Zwiększyła się ilość spożywanych nienasyconych kwasów tłuszczowych, cukru, soli, oczyszczonego zboża, zmniejszyła się ilość kwasów tłuszczowych omega-3.

Czego nie można jeść w diecie PALEO

  • mleka i produktów mlecznych,
  • cukrów rafinowanych,
  • przetworzonych ziaren, czyli zboża, kasz i ryżu
  • kukurydzy
  • tłuszczów roślinnych (margaryny i tłuszcz utwardzone, oleje roślinne, olej słonecznikowy, sojowy, ryżowy)
  • warzywa skrobiowe/strączkowe – kwestia sporna

 

[message_box title=”Skąd wiemy co jedli ludzie paleolitu?” text=”Takie dane pochodzą z wykopalisk i badań antropometrycznych oraz domysłów naukowców”]

Co można jeść w diecie PALEO

  • mięso i podroby
  • grzyby
  • ryby
  • jaja
  • owoce morza
  • warzywa
  • owoce
  • kiełki
  • tłuszcze i olej – smalec, olej kokosowy i palmowy, masło
  • do sałatek – olej lniany, oliwa z oliwek, olej z orzechów i olej z awokado

Co można pić w diecie PALEO. Według zaleceń z książki “Paleo Diet”

  • woda, woda mineralna
  • kawa
  • herbata

dieta paleo co wolno jeść

Czy na diecie Paleo można żyć?

Słysząc o takiej diecie, zapewne pierwsza myśl, jaka przychodzi Ci do głowy jest taka, że nie można, że się nie da, że czeka na ciebie jedzenie pieczonego kurczaka i warzyw. Nic bardziej mylnego. Jestem zachwycona tym, ile można wyczarować pysznych rzeczy w kuchni Paleo i odsyłam Was po przepisy Paleo na blog Cook it Lean 

cook it leanscreen strony – www.cookitlean.pl

Jestem daleka od skrajności, ale eliminacja nabiału i żywności przetworzonej nie jednemu czytelnikowi bloga pomogła odzyskać zdrowie i zajść w upragnioną ciąże.

Nie wiem tego, czy wpływ na pozytywny skutek diety miało samo odstawienie poszczególnych produktów, czy sama utrata masy ciała, czy może przejście na dietę pozwoliło nabrać wiary w to, że się uda  i dzięki temu organizm miał chwilę odpoczynku od stresu – to wymagałoby badań na szeroką skalę.

Jedno jest pewne:

Zmiana stylu życia ma wpływ na poprawę naszego zdrowia

Jesteś tym, co jesz, a ja wierzę, że dietą i całym stylem życia można poprawić swoje zdrowie i samopoczucie, które w wielu przypadkach jest rujnowane przez te dwa elementy.

Unikanie żywności przetworzonej, pozwoliło mi odzyskać siły witalne i zajść w ciążę (dwa razy!). Sama jestem dobrym przykładem, jak zmiana żywienia jet ważna i jak ważne jest wspomaganie leczenia dietą, bo czasami sama dieta nie wystarczy, ale powinna być uzupełnieniem każdego leczenia.

[message_box title=”Dieta powinna być uzupełnieniem każdego leczenia” text=””]

Myślę, że dieta Paleo może przynieść ciekawe rezultaty zdrowotne, jednak nigdzie w badaniach nie udowodniono, że taka dieta jest lepsza od diety, która oparta jest na zasadach zdrowego żywienia.

Czy warto stosować dietę paleo?

Dieta Paleo ma wiele korzyści ponieważ charakteryzuje się elementami, które znacząco wpływają na zdrowie. Brak cukrów rafinowanych i tłuszczów trans, zwiększone ilości witamin,  nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika mogą poprawić parametry organizmu.


Trochę mędrkologii. 
Co mówią badania na temat diety Paleo? 


Zobacz, czym różni się dieta Paleo od współczesnej diety

dieta paleo kiedyś i dziś
rys. Dieta paleolityczna. Część I. Cechy charakterystyczne Paulina Zych , Dorota Szostak-Węgierek

W czym może pomóc stosowanie diety Paleo?

Większość badań i wyników wskazuje, że ludzie stosujący tę dietę mają większe uczucie sytości po posiłkach, które jest niezależne od przyjmowanych kalorii, stosowanie tej diety może poprawić masę ciała, obwód talii, ciśnienie krwi i profil lipidowy.

BADANIA:

Lindebrg  (2007)
29 pacjentów, którzy mieli  zaburzenia metabolizmu glukozy
Dieta: paleo kontra dieta śródziemnomorska przez 12 tygodni
Wyniki: waga – żadnej różnicy u obu grupy, paleo – zmniejszyła wrażliwość na glukozę

Mellberg  (2014)
70 pacjentów, kobiety, które były otyłe i po menopauzie
Dieta: paleo vs zdrowe zalecenie żywieniowe
Wyniki – paleo – zwiększona utrata masy ciała po sześciu miesiącach. W obu grupach – polepszenie CRP i profilu lipidowego. Nie stwierdzono różnic glukoza / insulina w obu grupach

Najdłuższe badanie zostało przeprowadzone na otyłych kobietach – dieta Paleo vs zdrowe zalecenia żywieniowe trwało 2 lata. Wyniki badań  były następujące.

Grupa na diecie Paleo straciła znacznie więcej tkanki tłuszczowej, niż grupa na zdrowych zaleceniach żywieniowych, ale tylko w pierwszych 6 miesiącach.  Obie grupy wykazały podobną poprawę ciśnienia krwi, cholesterolu, natomiast nie było żadnych zmian w glikemii na czczo i insuliny.

Przeglądając badania na temat skuteczności diety Paleo, wniosek jest jeden:

Jest jeszcze za mało badań w tym temacie


Jeżeli spodobał Ci się ten tekst – kliknij share i udostępnij go na swojej tablicy

Będzie mi miło. Komu by nie było 🙂

dieta paleo


A to mój warzywno- owocowy instagram 

instagram anna mazur

 


Blog ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały nie zastępują profesjonalnej porady medycznej, ani żadnej innej. Przed zastosowaniem się do treści  znajdujących się na blogu należy skonsultować się z lekarzem lub innym specjalistą.

źródło:
1.Mellberg C, Sandberg S, Ryberg M, et al. Long-term effects of a Palaeolithic-type diet in obese postmenopausal women: A 2-year randomized trial.
Lindeberg S, Jonsson T, Granfeldt Y, et al. A Palaeolithic diet improves glucose tolerance more than a Mediterranean-like diet in individuals with ischaemic heart disease.
2.A Human being in Space and Time – anthropological Meeting at the Institute of History, University of Lodz Proceeding Book Tom I + Estera Flieger, Łukasz Biały Łódź 2015 A Human being in Space and Time – anthropological Meeting at the Inst
3.Dieta paleolityczna. Część I. Cechy charakterystyczne Paulina Zych, Dorota Szostak-Węgierek