Endometrioza i dieta są ze sobą ściśle powiązane. Jak się okazuje, modyfikowalne czynniki ryzyka powstania endometriozy zostały już zidentyfikowane. Jednym z czynników, które mogą mieć wpływ na endometriozę jest dieta, który może działać na kilka sposobów np. na stan zapalny, kurczliwość mięśni gładkich, układ odpornościowy i efekty estrogenne. Endometrioza jest chorobą charakteryzującą się obecnością tkanki endometrialnej poza jamą macicy. Oznaki i objawy obejmują bolesne miesiączkowanie, dyspareunie (ból podczas kontaktów seksualnych), niepłodność, bolesne oddawanie moczu. Etiologia endometriozy jest nadal słabo poznana.

Dieta przy endometriozie poprawia komfort życia oraz wspomaga kobiecą płodność

Miłe Panie, ileż to razy widziałam, kiedy kobiety były zdumione tym, że nie boli, że mogą normalnie chodzić podczas miesiączki, że ból jest do wytrzymania lub nastąpiła jego całkowita redukcja a to wszystko dzięki temu, że zmieniło się kilka rzeczy, które lądują na talerzu.

Punkty, którymi chcę się z Wami podzielić, należy dostosować do waszego organizmu, odpowiednio nimi modulować.

Zobacz jeszcze:
Poznaj estrogen
Co to są fitoestrogeny
Co to jest endometrioza
Tens i akupunktura

Możliwości związane z systemem naprawczym w przypadku endometriozy. Pomijam kwestie medycyny konwencjonalnej.

  1. Dieta
  2. Relaks, sen, joga – [B]
  3. Ćwiczenia
  4. Redukcja bólu przy zastosowaniu akupunktury, tens, masaż, okłady 
  5. Dodatkowe preparaty

Czy dieta działa?

IMG_20171228_202849_105IMG_20171228_225010_675IMG_20171228_231002_831

*proszę nie zwracać uwagi na błędy i styl wypowiedzi. W tych przypadkach relacja z tymi osobami na to pozwoliła. Skupmy się na efekcie. 🙂

ŻYWIENIE

Co można jeść mając endometriozę

  • Brązowy ryż, proso, quinoa, amarantus, kasza gryczana palona/biała…
  • Drób  – kurczak, indyk, kaczki, gęsi
  • Nasiona i orzechy
  • Kiełki
  • Warzywa
  • Owoce
  • Ryby
  • Groch, fasola, soczewica, rośliny strączkowe 
  • Gluten, nabiał, jaja –  eliminacja dopiero, jeżeli występują alergie, nadwrażliwość,  złe samopoczucie

Co mówią badania o diecie w przypadku endometriozy?

Mówią niewiele.

Ilość badań o wpływie diety na endometeriozę jest naprawdę niewielka.

Dlaczego nie mogę po prostu napisać, że musisz odstawić kawę, gluten, nabiał, słodycze, alkohol, tłuszcze utwardzone, czerwone mięso, soję, drożdże i całą żywność przetworzoną?  Byłoby to o wiele prostsze, jednak badania są wciąż niejednoznacznej i jest ich zdecydowanie za mało, aby można powiedzieć, że coś zadziała na 100%.  W przypadku słodyczy, żywności przetworzonej i tłuszczów utwardzonych nie potrzebuję badań, aby stwierdzić, że trzeba ich unikać.

Dieta w przypadku endometriozy jest  dietą przeciwzapalną, dzięki której możliwe jest zlikwidowanie bólu i zmniejszenie stanów zapalnych.

Zalecenie dotyczące endometriozy powstają również na podstawie badań w których wykryto np. że coś działa prewencyjnie w występowaniu raka piersi, który jest nowotworem estrogenozależnym i tym tokiem (tropem) podpina się to pod osoby z endometriozą.

Elementy diety dla osób z endometriozą łączą się ze wsparciem usuwania estrogenów z organizmu (produkty bogate w DIM- brokuł, kapusta, brukselka)  – ich mechanizm nie został do końca potwierdzony – oraz ze wsparciem wątroby (ostropest plamisty, mniszek lekarski).

Dieta przy endometriozie powinna zawierać


Warzywa i owoce. Najważniejsze! 14 porcji tygodniowo

Dieta kobiet z endometriozą powinna być bogata w owoce i warzywa, warzywa liściaste (szpinak, jarmuż, rukola, roszponka…) w formie sałatek i smoothie. W diecie powinny znaleźć się brokuły, ze względy na zawartość DIM, nasiona lnu, seler, buraki, borówki amerykańskie, nasiona chia, ananas.

Kobiety, które spożywały 14 porcji tygodniowo warzyw zielonych miały o 70% niższe ryzyko wystąpienia endometriozy. 14 porcji owoców zmniejszyło ryzyko o 20% 

Istnieją pewne enzymy cytochromu P450  fazy I fazy II, które są niezbędne do prawidłowego metabolizmu estrogenów.  Niektóre produkty zawierające siarkę, np warzywa  z rodziny kapustnych (brokuł, brukselka, kapusta) oraz czosnek i cebula wykazały, że wspierają fazę II a przez to mogą wspomagać usuwanie estrogenów.

Endometrioza i błonnik

Niewłaściwe spożycie błonnika przez kobiety z endometriozą sprzyja zapaleniu. [B]

Błonnik jest bardzo ważny, ważne są również regularne wypróżnienia, a wiem, że wiele kobiet ma z tym problem. W tym przypadku do diety warto prowadzić otręby, a jeżeli zdecydowałaś się na odstawienie glutenu to spróbuj Psylium.

Błonnik znajdziesz w kaszach, otrębach, warzywach i owocach.

Przyprawy, których warto używać: kurkuma,  curry w proszku (który zawiera kurkumę), imbir i czosnek (suszone i świeże), papryka chili, bazylia, cynamon, rozmaryn, tymianek, oregano, czarnuszka. Część z nich ma właściwości przeciwzapalne. 

Omega3, czyli wybieramy tłuste ryby lub suplementację (Omega3 EPA i DHA). Olej lniany jest również źródłem omega3, ale pozyskanie z niego EPA i DHA może być niewystarczające. [B]

Ryby, które warto wprowadzić to śledź, makrela, sardynki, łosoś, pstrąg i tuńczyk. Upewnij się, że ryby jesz  z czystych źródeł wolnych, możesz wybierać ryby z połowów, a nie hodowane.

Koszyk Endokobietki: miruna, dorsz, makrela, szprotki, tuńczyk

Omega3 to łagodzenie bólu i lepsze samopoczucie, to samo tyczy się stosowania witamin A, C, E, które są przeciwzapalne.  Przewaga omega6 w diecie to pogłębianie stanu zapalnego. Źródłem omega6 są jaja, mięso, nabiał, pestki, oleje roślinne. Wiem, że wyda to się dziwne, bo na dole zalecam spożywanie pestek, a teraz mówię o ich ograniczeniu, ale generalnie chodzi tutaj o jakiś balans.

Stosunek omega3 do omega6 powinien wynosić 1:4-2, najlepiej –  dla przeciętnego obywatela może być to trudne do zrealizowania.

W przypadku kobiet z endometriozą może nie tyle chodzi o wyrzucenie czerwonego mięsa (o tym niżej) na wieki, co po prostu zminimalizowanie i dążenie do odpowiedniego stosunku omega3 do omega6. W przeciętnej diecie wynosi on 1:8-10 i tak całe życie, a więc nie dziwota, że w przypadku endometriozy to strzał w kolano i pogłębianie stanu zapalnego.

Przykład diety jednej z Endokobietek (plan żywieniowy z pierogami) i zapewne niejednej osoby, czytającej ten wpis. Jeżeli tak wygląda Twoja dieta, to Twoja endometrioza się bardzo cieszy, dzięki temu może  sobie żyć i się bawić w najlepsze!

STOSUNEK OMEGA3 DO OMEGA6

Przykładowy jadłospis, aby pokazać, że jest możliwe i nie wymaga rewolucji kulinarnej.

 

Kobiety, których dieta jest bogata w pokarmy zawierające oleje Omega-3 są mniej narażone na rozwój endometriozy, natomiast te, których dieta jest mocno obciążona i zawiera duże ilości tłuszczów trans narażone są na rozwój endometriozy.  [B]

 70 000 amerykańskich pielęgniarek, u których obserwowano nawyki żywieniowe przez 12 lat obserwacja wykazała, że dieta bogata w kwasy omega-3 ryzyko zmniejsza rozwoju endometriozy  o 22%. Wśród kobiet, których dieta bogata była w tłuszcze trans, o 48% wzrosło ryzyko rozwoju endometriozy w porównaniu z grupą poprzednią. Zaobserwowano, że tłuszcze trans zwiększały stężenia wielu markerów zapalnych. Dla zainteresowanych tematem odsyłam tutaj.

Koszyk Endokobietki: ryby (łosoś, makrela, sardynki), olej lniany, nasiona chia

Inne tłuszcze

Spożycie  kwasu palmitynowego, nasyconych kwasów tłuszczowych jest znacząco związane ze wzrostem występowania endometriozy. [B]

Za mało witaminy D?

Największe badanie przeprowadzone przez Holly’ego R. Harris w 2013, wykazało niższy wskaźnik endometriozy wśród kobiet z większym stężeniem 25 (OH) D.

Ćwiczenia – dodatkowo kobiety, które ćwiczą mają znacznie mniejsze ryzyko dla endometriozy.

Dlaczego ważna jest dieta przeciwzapalna i dlaczego działa?

Stężenia w płynie otrzewnowym  prostaglandyny E2, czyli PGE2 są wyższe u kobiet z endometriozą. Występowanie PGE2 wpływa na wzrost i przeżycie ognisk endometriozy.  Hamowanie PGE2 to hamowanie rozwoju endometriozy, na hamowanie może pomóc dieta

PGE 2 odgrywają istotną rolę w patogenezie endometriozy. [B]

Endometriozę powiązano z czynnikiem genetycznym, zaburzeniami systemu odpornościowego IL-6,8, TNF-a, NK (natural killer), czynnikami zapalnymi, dioksynami i pewnymi specyficznymi czynnikami w endometrium. Dla zainteresowanych dodam, że część z tych zaburzeń można wesprzeć dietą, ale to już wpis epopeja.

 

CZEGO UNIKAĆ

Mięso czerwone w nadmiarze. 
Cukier (!)
Kofeina (?)
Alkohol
Tłuszcze utwardzone
Gotowe produkty i dania
Konserwanty i słodziki
Tłumienie emocji i stres

Koszyk Endokobietki, która nie wyobraża sobie życia bez mleka: mleko kokosowe np. RealThai (dobry skład), jogurt kokosowy. Dodatkowo w celu uzupełniania wapnia możesz jeść sezam, mak, figi.

Czerwone mięso Badania opublikowane w 2004 roku w Human Reproduction wykazały, że ryzyko endometriozy wzrasta u osób, które spożywają czerwone mięso 7 razy w tygodniu o 100% , niż u osób, które jadły mięso 3 razy w tygodniu lub rzadziej. 

Co ciekawie, spożycie mleka,  sera, potraw pełnoziarnistych, a także kawy i spożywania alkoholu w tym samym badaniu nie zostało powiązane z endometriozą.

Wieprzowina – badanie wykazało, że z grupa kobiet, która jadła szynkę 3 lub więcej razy w tygodniu była o 80% bardziej narażona na endometriozę, niż kobiety które jadły wieprzowinę raz w tygodniu.

Koszyk Endokobietki: kurczak, indyk, królik

Kobiety, których dieta jest bogata w pokarmy zawierające oleje Omega-3 mogą być mniej narażone na rozwój endometriozy, natomiast te, których dieta jest mocno obciążony z tłuszczów trans mogą być bardziej narażone na rozwój endometriozy.  [B]

Czy odstawić gluten? Stosowanie diety bezglutenowej u Endokobietek przez 12 miesięcy zmniejszyło ból u 156 pacjentek co stanowiło 75% badanych EndokobietekŻadna z pacjentek nie odnotował nasilenia bólu. Dodatkowo zaobserwowano wzrost wyników dla wszystkich obszarach funkcjonowania fizycznego, ogólnego zdrowia, percepcji witalności, funkcjonowania społecznego i zdrowia psychicznego we wszystkich przypadkach.

Koszyk Endokobietki: ryż brązowy, dziki ryż, quinoa, amarantus, kasza gryczana biała i palona

Pytanie, jakie można postawić przy tym badaniu jest następujące- czy samo odstawienie glutenu przyniosło taki efekt, czy to, że w związku ze zmianą diety zwiększyła się podaż zdrowych produktów np. zielonych warzyw. Czy gluten szkodzi, czy sam fakt, że tego jest za dużo w diecie i stanowi on podstawę diety, a wyrzucenie go prowadzi do wprowadzenia innych potencjalnie zdrowych produktów, którymi w przypadku endometriozy są warzywa. [B] 

Osobiście nie eliminuje glutenu z jadłospisów kobiet z endometriozą, jeżeli nie istnieją ku temu przesłanki np. celiakia. 

 

Przed tym zanim rzucisz wszystko w pieruny, spróbuj wyeliminować najpierw 

Cukier (!)
Alkohol
Tłuszcze utwardzone
Gotowe produkty i dania
Konserwanty i słodziki
Tłumienie emocji i stres

Specjaliści ze strony endometriosis.org zalecają eliminację wskazanych produktów (wybiórczo), wprowadzenie witamin, wiesiołka lub ogórecznika (omega6) i oleju rybnego (omega3). Zalecają stosowanie magnezu a także stosowanie enzymów trawiennych oraz acidophilus (probiotyk), jeżeli występują problemy z trawieniem.

WSPARCIE WĄTROBY I JELIT

Wątroba jest ważnym organem oczyszczająca dla całego ciała. Oczyszcza i filtruje wszystko, co porusza się w krwiobiegu. Domniemam, że twoja wątroba nie jest jeszcze na straconej pozycji i radzi sobie z tym świetnie, ale warto ją wspomóc przede wszystkim odpowiednią dietą (unikaj tłuszczy trans, alkoholu, używek),  dodatkowo w ramach wsparcia można zastosować ostropest plamisty (pół łyżki po posiłku i popić wodą lub napar), lub mniszek lekarski, łopian.

Metabolizm estrogenów przebiega głównie w wątrobie i jelitach, dzięki temu powstają metabolity, które zawierają estron, katecholoestrogeny, siarczany i glukuroniany estrogenu. Estrogeny (część) wydzielane są z żółcią, ale nie ma tak dobrze, bo część z nich się ulatnia z kałem a część się ponownie wchłania w jelitach – nazywa się to krążeniem wątrobowo- jelitowym.

 

Jakie pokarmy wspierają wątrobę?

  • czosnek (pomaga allicyna)
  • jabłka
  • zielone warzywa liściaste
  • zielona herbata
  • cytryna na czczo
  • pietruszka
  • koper włoski
  • kapusta, kalafior
  • orzechy i nasiona
  • marchew i burak (flawonoidy i betakaroten)

Animation Domination Fox Gif By gif - Find & Share on GIPHY

STRES

Kiedy się stresujemy wydziela się kortyzol. Wydzielany jednorazowo, jest czymś naturalnym. Niebezpieczeństwo = ucieczka, aby uciekać potrzebna nam energia, potrzebna nam glukoza, cały czas kortyzol to cały czas zwiększona glukoza, w dzisiejszych czasach cały czas uciekamy, co dla naszego organizmu jest niezdrowe. Kortyzol zwiększa oporność na insulinę, zmniejsza działanie układu odpornościowego i niekorzystnie wpływa na układ nerwowy.

Jedno z badań wykazało, że im większy stopień zaawansowania endometriozy tym większa ilość kortyzolu we krwi. Co oznacza, że Endokobietki nie powinny się stresować, tylko się relaksować, a na pewno powinny zwrócić na to uwagę.

W tym badaniu zaobserwowano dodatkowo zwiększoną prolaktynę. 

Bez tytułu

źródło: Badanie

Dodatkowo nie wiem, czy wiecie, ale kobiety z endometriozą są narażone na występowanie niedoczynności tarczycy ze względu na zbyt wysoki poziom estrogenu, także osoby z endometriozą powinny bacznie obserwować również pod kątem niedoczynności. Dlatego, jeżeli wystąpiła u Ciebie niedoczynność, starasz się długo o dziecko, to warto mieć na uwadze, że może jest to związane ze stanem zapalnym i endometriozą.

***

Niepłodność i endometrioza są często powiązane, chociaż nie wiadomo, czy istnieje związek przyczynowo-skutkowy. Jak dotąd nadal nie wiadomo, czy endometrioza tworzy immunologicznie wrogie środowisko dla implantacji, czy też prowadzi do upośledzenia transportu plemników, ruchliwości jajowodzie i dojrzewania oocytów.

Screen-Unterus1 Screen-Uterus2Screen-Uterus3

Obrazek nr 1- brak endometriozy, 2- lekka postać, 3- zaawansowana

źródło: http://www.eva-info.at/was-ist-endometriose/

***

Proszę pamiętać, że źródła tych witamin znajdziecie w diecie!

Źródło:

+ źródła z odnośników

1.Disease association, origin, and clinical relevance of autoantibodies to the glycolytic enzyme enolase. Gitlits VM1, Toh BH, Sentry JW.
2.Endometriosis still a challenge. C Mehedintu, MN Plotogea, S Ionescu, and M Antonovici
3. National German Guideline (S2k): Guideline for the Diagnosis and Treatment of Endometriosis*
4. Long Version – AWMF Registry No. 015-045 U. Ulrich, O. Buchweitz, R. Greb, J. Keckstein, I. von Leffern, P. Oppelt, S. P. Renner, M. Sillem, W. Stummvoll, R.-L. De Wilde, K.-W. Schweppe, and for the German and Austrian Societies for Obstetrics and Gynecology.

5. Endometriosis and Chronic Pelvic Pain. Unraveling the Mystery Behind this Complex Condition. Terri Bloski, RN, BscN, Graduate Student and Roger Pierson, MS, PhD, FEAS, FCAHS, Professor and Director in Obstetrics, Gynecology and Reproductive Sciences
6. Diagnosis and management of dysmenorrhoea. Michelle Proctor, editor and Cynthia Farquhar, postgraduate professor in obstetrics and gynaecology
7.Endometriosis: Survey of Current Diagnostic and Therapeutic Options and Latest Research Work. I. Juhasz-Böss, M. W. Laschke, F. Müller, P. Rosenbaum, S. Baum, E. F. Solomayer, and U. Ulrich
8. Cellular and molecular basis for endometriosis-associated infertility. Julie A. W. Stilley, Julie A. Birt, and Kathy L. Sharpe-Timms
9.Molecular and preclinical basis to inhibit PGE2 receptors EP2 and EP4 as a novel nonsteroidal therapy for endometriosis Joe A. Arosh, JeHoon Lee,Dakshnapriya Balasubbramanian, Jone A. Stanley, Charles R. Long, Mary W. Meagher,Kevin G. Osteen,Kaylon L. Bruner-Tran, Robert C. Burghardt, Anna Starzinski-Powitz, and Sakhila K. Banu.
10. Enolaza na powierzchni komórek eukariota i prokariota jako receptor plazminogenu ludzkiego. Enolase on the surface of prockaryotic and eukaryotic cells is a receptor for human plasminogen Ewa Seweryn , Jadwiga Pietkiewicz , Agnieszka Szamborska , Andrzej Gamian

Blog ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się na blogu należy skonsultować się z lekarzem.

Jeżeli spodobał Ci się wpis, udostępnij go 😉

Dieta w endometriozie

Dieta pozwala zmniejszysz stan zapalny oraz wpływa pozytywnie na jakość komórek jajowych. Odpowiednia dieta zmniejsza dolegliwości bólowe podczas miesiączki.

Zostało 1 miejsce na 3 dniowe

warsztaty z Akademią Płodności 

 


KLIKNIJ

lub zadzwoń
t. 886 409 418 

Powered by WordPress Popup