Czy eliminacja glutenu może pomóc przy endometriozie?

GLUTEN PRZY ENDOMETRIOZIE

Czy to  gluten powoduje te okropne bóle brzucha? Czy celiakia może być powiązana z endometriozą? Czy gluten może wywoływać reakcje pomimo wykluczenia alergii i celiakii? Na jakie objawy zwrócić uwagę i czy warto eliminować ten nieszczęsny gluten z diety?

W każdym przypadku należy zrobić miejsce rozsądkowi i na każdy przypadek spojrzeć bardzo indywidualnie.

 Zobacz jeszcze to – Jak powinna wyglądać dieta przy Endometriozie 

Dla osób, które nie wiedzą czym jest gluten. Gluten to  nazwa białek prolamin i glutein znajdujących się w zbożach  – pszenicy, owsie (zanieczyszczonym glutenem), jęczmieniu i życie. 

Jak zadziała dieta bezglutenowa na Endokobietki przez 12 miesięcy

Badanie zostało przeprowadzone na 207 Endokobietkach i trwało 12 miesięcy.

156 pacjentek z endometriozą (75%) odnotowało zmiany w występowaniu bólu, 51 pacjentek (25%) nie odnotowało poprawy. Żadna z pacjentek nie odnotowała nasilenia bólu.

Podczas tego badania zauważono wzrost poprawy samopoczucia, zdrowia fizycznego, ogólnego zdrowia, witalności, funkcjonowania społecznego i zdrowia psychicznego we wszystkich przypadkach. Na podstawie tego badania stwierdzono, że bolesne objawy endometriozy zmniejszają się po 12 miesiącach diety bezglutenowej.

Źródło

Pytanie, jakie warto sobie zadać jest następujące.

Jak wyglądała dieta u tych kobiet przed przystąpieniem do badania i jak wyglądała po usunięciu glutenu?

Jeżeli bacznie obserwujesz tego bloga, wiesz dobrze, że zmniejszone ryzyko endometriozy zostało powiązane ze zwiększoną zawartością w diecie warzyw i owoców. Być może, pozostawienie glutenu w odpowiednio zbilansowanej diecie i wprowadzenie warzyw spowodowałoby podobny efekt. To nie jest żaden wniosek, to pytanie.

Domyślam się, że byłoby prościej gdybym napisała rezygnuj z glutenu i tyle, jednak nie jest to oczywiste.

Eliminując gluten eliminujesz znane Ci dotąd niezdrowe przekąski, białe buły na śniadanie, obiad i kolacje, rogale do kawy oraz gwardię konserwantów. Automatycznie lądują na Twoim talerzu inne rzeczy, być może są zdrowsze, lub nie, które mogą poprawić Twoje zdrowie np. warzywa i owoce, orzechy, ziarna, nasiona.

Wierzę, że taka zmiana może spowodować poprawę zdrowa i że ” działanie pozytywne po odstawieniu glutenu” to po części wyżej opisane działanie.

Oczywiście, nie zawsze. 

Czy Endokobietka powinna rezygnować z glutenu?

Na sam początek warto odpowiednio zbilansować dietę (nie rezygnując z glutenu) i zobaczyć, czy taka zmiana spowoduje u Ciebie zniesienie bólu – a często tak właśnie się dzieje.

Najpierw spróbuj odstawić białe buły, ciasta i żywność przetworzoną. Pieczywo zastąp tym z pełnego przemiału. Wprowadź więcej warzyw i obserwuj, czy widzisz poprawę.

Ja rozpatrywałabym to bardzo indywidualnie.

Celiakia i endometrioza?

Nieprawidłowe reakcje na gluten to: alergia (reakcja natychmiastowa), celiakia i nadwrażliwość na gluten o której mówi się, że nie jest to alergia i celiakia a pomimo tego spożywanie glutenu powoduje nieprawidłowe reakcje organizmu – na ten temat niewiele wiadomo, ale jest to bardzo ciekawe zagadnienie, które należy wciąć pod uwagę. A, i jeszcze jedno, to nie jest co powszechnie nazywa się nietolerancjami.

Jeżeli masz podejrzenie, że to właśnie gluten Ci szkodzi, możesz spróbować wyeliminować go na jakiś czas i obserwować objawy i swoje samopoczucie.

Gluten znajdziesz  w pszenicy, owsie (zanieczyszczonym), jęczmieniu i życie.

Alternatywne ziarna, które często są lepiej tolerowana obejmują komosę ryżową, proso, kukurydzę, ryż,  grykę, tapiokę, amarantus

W tym badaniu  stwierdzono pewne powiązanie z występowaniem celiakii i endometriozy. Ogólna częstość występowania celiakii w grupie kontrolnej wynosiła 1 na 136 kobiet z endometriozą.

Nie wiem, czy dużo, czy mało, ale biorąc po uwagę, że ten wpis pierwszego dnia przeczyta 1000 kobiet z endometriozą – prawdopodobnie 6 z nich będzie mogło skorzystać z tej informacji.

GLUTEN PRZY ENDOMETRIOZIE

Nadwrażliwość na gluten i celiakia może powodować szereg objawów. 

  • Objawy ze strony układu pokarmowego – biegunki, gazy, wzdęcia
  • Swędzenie skóry
  • Zespół jelita drażliwego
  • Pieczenie, ból języka lub owrzodzenia rąk
  • Wypryski
  • Refluks
  • Eozynofilowe zapalenie przełyku
  • Choroba Crohna lub wrzodziejące zapalenie jelita grubego
  • Niedobory żywieniowe, w tym niedokrwistość (niedobór żelaza), witamina B, witamina D i wapnia
  • Osteoporoza lub osteopenia z powodu niedoborów żywieniowych (wapń, witamina D)
  • Utrata masy ciała
  • Zmęczenie
  • Wypadanie włosów lub kruchość
  • Bóle stawów, zespół cieśni nadgarstka, bóle mięśni
  • Drętwienie i mrowienie w dłoni, stóp lub innych obszarach
  • Zapalenie tarczycy Hashimoto, reumatoidalne zapalenie stawów, cukrzyca typu 1 i inne choroby autoimunologicznie
  • Depresja, niepokój, myśli samobójcze i inne problemy ze zdrowiem psychicznym
  • Migrenowe bóle głowy
  • Zaburzenia cyklu miesiączkowego

Ciekawe case study – poronienia, IBS, 6 lat starań – po roku na diecie bezglutenowej udało się zajść w ciąże. Sugeruje się, że nadwrażliwość na gluten może mieć wpływ na płodność.

Często pacjenci z celiakią nie mają klasycznych objawów. Z tego powodu diagnoza jest przeciętnie opóźniona. Celiakia może powodować złe wchłanianie i niedobory mikroelementów, takich jak żelazo, kwas foliowy, witamina K, cynk i selen, które są istotne dla powstawania pęcherzyków i funkcji jajników a ich niedobór może powodować niepłodność.

Jakie produkty są zakazane na diecie bezglutenowej?

Wyeliminuj na jakiś czas
:
Pszenica, orkisz, płaskurka, pszenżyto, jęczmień, żyto, zwykły owies (ze względu na zanieczyszczenia), mąka pszenna, żytnia, jęczmienna, płatki pszenne, jęczmienne, żytnie, owsiane, kasza manna, kuskus, kasza jęczmienna (pęczak, mazurska, perłowa), musli, kasze owsiane, kaszki błyskawiczne zbożowe i mleczno – zbożowe, makaron pszenny, makaron żytni, pierogi, pyzy, kopytka, naleśniki, pieczywo – każde – jeśli nie jest oznaczone jako bezglutenowe (chleb biały i razowy, bułki, bagietki, maca, pumpernikiel, pieczywo chrupkie, precle), pieczywo cukiernicze suche (herbatniki, ciastka, wafle, biszkopty, pierniczki, sucharki, paluszki itp.), ciasta, ciastka, drożdżówki, pizza, bułka do hamburgera, bułka tarta. zródło

Czym możesz zastąpić gluten? 

Kukurydza, ryż, ziemniaki, kasza jaglana (proso), gryka, tapioka, ryż dziki, ryż basmati, ryż jaśminowy, amarantus, mąka ziemniaczana, mąka migdałowa, słonecznikowa, dyniowa, kawa z żołędzi, mąka z żołędzi, kawa z cykorii, płatki jaglane , mąka jaglana, maniok, soczewica, fasola, sago (mączka skrobiowa z palmy sagowej), sorgo.

Jak widzisz, masz naprawdę duży wybór. 🙂

Czy warto spróbować?

Najpierw spróbuj odstawić białe buły, ciasta i tego typu wyroby i zastąp je produktami z pełnego przemiału. Odpowiednio zbilansuj dietę i dodaj dużo warzyw – ta zmiana powoduje już u części kobiet pozytywne rezultaty.

 

Źródło:

1.Celiac disease and endometriosis: an insidious and worrisome association hard to diagnose: a case report. Caserta D, Matteucci E, Ralli E, Bordi G, Moscarini MSerological testing for celiac disease in women with endometriosis. A pilot study.Aguiar FM, Melo SB, Galvão LC, Rosa-e-Silva JC, dos Reis RM, Ferriani RA.
2.Gluten-free diet: a new strategy for management of painful endometriosis related symptoms?Marziali M, Venza M, Lazzaro S, Lazzaro A, Micossi C, Stolfi VM.
3.Diagnosis of Non-Celiac Gluten Sensitivity (NCGS): The Salerno Experts’ CriteriaCarlo CatassiLuca ElliBruno BonazGerd BoumaAntonio CarroccioGemma Castillejo,Christophe Cellier,Fernanda CristoforiLaura de Magistris,Jernej DolinsekWalburga Dieterich,Ruggiero Francavilla Marios Hadjivassiliou,Wolfgang HoltmeierUte KörnerDan A. LefflerKnut E. A. LundinGiuseppe Mazzarella,Chris J. MulderNicoletta PellegriniKamran RostamiDavid Sanders,Gry Irene Skodje,Detlef Schuppan,Reiner Ullrich,Umberto VoltaMarianne WilliamsVictor F. ZevallosYurdagül Zopf and Alessio Fasano
4
. Non-coeliac gluten sensitivity and reproductive disorders. Justine Bold and Kamran Rostami

 

Tagi: , ,

Related Posts

by
Witaj, nazywam się Ania i tworzę to miejsce z myślą o osobach, które starają się o dziecko i interesują się swoim zdrowiem. Zdrowie to również jedzenie, przepisy i wolny czas. :)
Previous Post Next Post

Comments

    • Ewa
    • Czerwiec 15, 2017
    Odpowiedz

    Ja ograniczyłam gluten do minimum. Jem nadal płatki owsiane, a czasem skusze się tez na chleb żytni albo w święta na ciasto mamy. Po to aby nie uczulić się na gluten całkowicie go odstawiając. Uważam ze to dopiero byłby poważny problem 😉

      • Ania
      • Czerwiec 16, 2017
      Odpowiedz

      Rozsądnie jest wyeliminować białe buły i wytwory z białej mąki a pozostawienie sobie pełnoziarnistych przetworów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 shares

Kategorie