Co wykluczyć starając się o dziecko. Czy kawa i alkohol szkodzą?

pregnant-1236704_960_720

Musisz wiedzieć, że na płodność wpływa bardzo wiele elementów, aby  ją poprawić, wysoce prawdopodobne będzie wprowadzenie większej ilości zmian, niżeli porzucenie kawy, czy lampki wina w weekend.

Warto o tym wiedzieć, gdyż wiele osób, oczekuje rewolucji po zmianie jednego czynnika lub wprowadzeniu jednego produktu sprzyjającemu płodności.

Aby poprawić swoją płodność, dąż do tego, aby 80% twojego stylu życia sprzyjało płodności, 20% niech to będą jakieś odchylenia – nie u każdego, aż taki procent odchyleń będzie dobry.

 

 

Z tego wpisu dowiesz się

  1. Po co zmieniać nawyki żywieniowe
  2. Jak stres wpływa na płodność
  3. Jak palenie papierosów przez mężczyzn zmniejsza szansę IVF i ICSI
  4. Czy palenie obniża jakość komórek jajowych?
  5. Co z kawą podczas starań
  6. Czy alkohol szkodzi i obniża płodność
  7. Jak pestycydy obniżają płodność

 

Co wykluczyć starając się o dziecko?

Nieprawidłowe nawyki żywieniowe

Tak, tak, jemy szybko, byle co, nieodpowiednio dobrane i efektem tego są niedobory witaminowe, otyłość, niedowaga, zaburzenia hormonalne (nie zawsze wynikają z nieprawidłowej diety) i wiele innych chorób lub objawów dietozależnych.

Dieta ma ogromny wpływ na naszą płodność i hormony – starając się o dziecko warto spróbować coś zmienić w swoim jadłospisie i zastanowić się, czy aby na pewno dodatkowo sobie nie szkodzisz tym co ląduje na Twoim talerzu.

Witaminy to przecież nudy i jakie mogą mieć znaczenie, skoro są dostępne od ręki.  Najprostsze rzeczy, czasami mają ogromne znaczenie. Weźmy pierwszą lepszą witaminę B6, którą znajdziesz w łososiu, komosie ryżowej, wątróbce.

Witamina B6 bierze udział w wielu szlakach biochemicznych. Badania wykazały, że podawanie witaminy B6  zwiększa wydajność reprodukcyjną kobiet. Występuje u nich 40% zwiększone ryzyko poczęcia i 30% niższe ryzyko poronienia we wczesnej ciąży. Więcej o witaminach pisałam tutaj 

Warto zmniejszyć również spożywanie węglowodanów prostych, tłuszczów trans (obniżają płodność), konserwantów, żywności przetworzonej, sztucznych słodzików (aspartam).

Przeczytaj więcej:

Jaka dieta przy PCOS
Jaka dieta przy insulinooporności
Jaka dieta przy endometriozie
Jaka dieta przed IVF

 

Stres 

Niestety, stres podczas starań może być destrukcyjny i warto zadbać nie tylko o ciało, ale też dusze.  Jak stres działa na organizm?

Podczas stresu następuje aktywacja układu podwzgórze- przysadka- nadnercza,  układu adrenergicznego oraz zmiany w wydzielaniu amin ketocholowych i steroidów nadnerczowych.

Kiedy organizm jest w stresie, następuje w nim wydzielanie neurohormonów w podwzgórzu -> wzrasta wydzielanie w podwzgórzu -> wzrasta wydzielanie hormonów tropowych w przysadce -> nadnercza zaczynają produkować adrenalinę, noradrenalinę i kortykoidy.

Jeżeli jest to chwilowa reakcja, to organizmowi nie działa ona na szkodę, ale jeżeli jest to długotrwały proces,  to może on obniżać płodność, odporność organizmu i wywoływać stan zapalny. Długie wydzielanie kortyzolu może powodować wrzody, zanik grasicy, która produkuje limfocyty co skutkuje obniżeniem odporności. Dodatkowo! Nie wiem, czy wiesz, ale nie tylko objadanie się węglowodanami może wywołać insulinoopornosć, to może być również stres i zwiększone wydzielanie kortyzolu. Sekrecja oznacza wydzielanie.

insulinoopronosćźródło: Insulinooporność a choroby tarczycy. Insulin resistance and thyroid disorders. Marcin Gierach, Joanna Gierach, Roman Junik

Terapia umysłu powinna być jednym z kluczowych etapów leczenia niepłodności. Myślisz sobie, że stres to stres, co on może, jest i go nie ma. Tymczasem, stres powoduje zmiany w działaniu innych hormonów, których nieprawidłowości zapoczątkują efekt samonakręcającej się machiny obniżającej płodności.

Polecane artykuły:

Jak stres wpływa na płodność
Dziecko nie sprawi, że twoje życie nabierze sensu

Palenie papierosów

Palenie nie sprzyja płodności, ale zapewne o tym już gdzieś słyszałaś. Pytanie tylko, czy zdajesz sobie sprawę o ile procent, takie palenie zmniejsza szansę uzyskania ciąży? U mężczyzn, palenie negatywnie wpływa na produkcję plemników, ruchliwość i morfologię i wiąże się ze zwiększonym ryzykiem uszkodzenia DNA. Zobacz, jak palenie mężczyzn obniżyło sukces IVF i ICSI

ICSI 22% (partner pali)  38% (partner nie pali)
IVF 18% (partner pali) vs. 32% (partner nie pali)

źródło 

U kobiet, składniki dymu tytoniowego mogą wpływać  mikrośrodowisko pęcherzyków oraz zmieniać poziom hormonów w fazie lutealnej. Aby lepiej to zobrazować, weźmy pod uwagę, że ilość związków rakotwórczych jakie wprowadzasz do organizm jest ogromna, twoje ciała to cała armia komórek, które non stop się wymieniają – jedne komóreczki umierają a na ich miejsce wskakują nowe i tak w każdej sekundzie Twojego życia.  Wyobraź sobie, że komórka jajowa to jedna komóreczka, która nie zostanie “zastąpiona” inną zdrową komórką, jak tylko zostanie uszkodzona, owszem, pojawi się za miesiąc kolejna, ale zważ na to, że takich komóreczek masz tylko 12 w roku, albo i nie.

Kobiety, które palą papierosy są narażone na zwiększone ryzyko obniżenia jakości komórek jajowych. Czytaj: Obniżona rezerwa jajnikowa

Kawa, to kwestia wciąż niewiadoma

To częste pytanie u osób, które starają się o dziecko i które chcą zmienić swoje nawyki. Jak kofeina wpływa na płodność? 1-2 filiżanki kawy nie powinny w niczym zaszkodzić.

Nie ma potwierdzonych badań i wystarczających dowodów, żeby stwierdzić, że kofeina jest czynnikiem obniżającym płodność. Zdaniem niektórych ekspertów duże spożycie kofeiny (ponad 500 mg dziennie) lub wypijanie 4-7 porcji kawy utrudnia zajście w ciążę. Ja również takiej ilości kawy nie polecam.

Badanie 1 : Kobiety, które zgłosiły spożywanie ponad 300 mg kofeiny dziennie, miały 27% mniejsze szanse na zajście w ciążę w każdym cyklu, niż kobiety, które zgłaszały picie mniej niż 300 mg kofeiny na dobę. Hatch EE, Bracken MB. Association of delayed conception with caffeine consumption. Am J Epidemiol.1993

Badanie 2:  NHS II  nie wykazało zwiększonego ryzyka niepłodności z powodu zaburzeń owulacji wśród kobiet spożywających kofeinę. Wykazano również rozbieżność w uzyskiwanych wynikach badań. Może to wynikać z predyspozycji genetycznych kobiety do metabolizowania kofeiny oraz zmian metabolizmu w czasie cyklu owulacyjnego. Podczas badania odnotowano wyraźne spowolnienie metabolizowania kofeiny w fazie lutealnej, podczas której następuje zapłodnienie, implantacja i wczesny rozwój zarodka.

I jeszcze jedno, jeżeli dla Ciebie kawa, to kawa + pół szklanki śmietany i 3 łyżeczki cukru, to lepiej sobie odpuścić taki zestaw. Mała czarna może okazać się w porządku.

Alkohol

Jeżeli występują u Ciebie różne choroby i przypadłości to naturalnie, że np osoby z insulinoopornością powinny sobie odpuścić winko, osoby, które biorą leki, to jest chyba oczywiste, że leków nie bierze się z alkoholem. Osoby, które nie chcą obciążać wątroby również powinny unikać alkoholu. Panowie z obniżonymi parametrami nasienia powinni przy próbie poprawy nasienia zrezygnować z alkoholu.

Mechanizm działania alkoholu, w których mógłby osłabiać płodność jest niejasny (dotyczy zdrowych osób).

Oczywiście mówię tu o umiarkowanym piciu, chociaż umiar to pojęcie, którego nie lubię, bo dla każdego oznacza zupełnie coś innego. Zatem powiedzmy od czasu do czasu, wypicie na imprezie za zdrowie wujka (dotyczy Pań i Panów) nie powinno mieć wpływu na płodność – dotyczy osób bez problemów ze zdrowiem.

Nadmierne picie alkoholu jest szkodliwe!

Dodatkowo, pragnę obalić jeden mit, “winko jest dobre dla PCOS” – nie, nie i jeszcze raz nie. Nie ma czegoś takiego, jak winko dla osób z PCOS, bo ma resweratrol, który w badaniach pozytywnie wpływa na obniżenie testosteronu. W winie owszem jest resweratrol, ale w bardzo małych ilościach.

Pestycydy

Wiele badań wykazało, że pestycydy potrafią zmniejszyć ilość plemników aż o 60% u osób narażonych na stałą ekspozycję. Pestycydy to chemiczne środki ochrony roślin zaliczane również do ksenoestrogenów.  W rolnictwie, gospodarstwach domowych w weterynarii i ochronie zdrowia – stosowane są do zwalczaniu chwastów, zwierząt lub mikroorganizmów. Do naszego organizmu dostają się głównie z pożywieniem.

 

Podsumowując – co wykluczyć starając się o dziecko

  • eliminacja nieprawidłowych nawyków żywieniowych
  • eliminacja alkoholu lub ograniczenie (zależy jaki przypadek)
  • rzucenie papierosów!
  • kawa to kwestia wciąż niejasna

 

źródło:

1. Association of western diet & lifestyle with decreased fertility. P. Nazni
2. http://yourfertility.org.au/Effects-of-caffeine-alcohol-and-smoking-on-fertility.pdf
3. The preconception Mediterranean dietary pattern in couples undergoing in vitro fertilization/intracytoplasmic sperm injection treatment increases the chance of pregnancy. Marijana Vujkovic, B.Sc. Jeanne H. de Vries, Ph.D. Jan Lindemans, Ph.D.

Nick S. Macklon, Ph.D. Peter J. van der Spek, Ph.D. Eric A.P. Steegers, Ph.D. Régine P.M. Steegers-Theunissen, Ph.D.
4. Pozostałe wpisy na www.towsrodku.pl

 

Related Posts

by
Witaj, nazywam się Ania i tworzę to miejsce z myślą o osobach, które starają się o dziecko i interesują się swoim zdrowiem. Zdrowie to również jedzenie, przepisy i wolny czas. :)
Previous Post Next Post

Comments

    • as
    • Czerwiec 6, 2017
    Odpowiedz

    A podobno lepiej nie jeść za dużo wątróbki w ciąży (chodzi o wit. A)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

41 shares

Kategorie