Witaminy na płodność

witaminy na płodnosć

Czy wiesz, które witaminy wpływają na płodność oraz, które mikro i makroelementy mogą Ci się przydać podczas starań o dziecko? W wielu badaniach udowodniono, że poszczególne witaminy i składniki mineralne spożywane w odpowiednich ilościach mogą korzystnie wpływać na kobiecą płodność. 

Pamiętaj, że najpierw należy skupić się na diecie, która powinna być głównym źródłem witamin.

 P

Witaminy na płodność

Kwas foliowy

Wysokie niedobory folacyny u kobiet mogą prowadzić do zaburzeń w występowaniu prawidłowego śluzu. Ponadto prawidłowe dostarczanie folacyny powoduje zwiększenie ilości dojrzewających komórek jajowych. Badania prowadzone przez innych autorów sugerują, że częstość owulacji i poczęć może zwiększyć się w przypadku spożywania kwasu foliowego na poziomie 700 μg/dzień (przy ogólnie zalecanej normie 400 μg/dzień).

Uwaga: osoby, które cierpią na mutację genu MTHFR powinny przyjmować kwas foliowy w dostępnej biologicznie formie – metafoliny.

Jest on niezbędny do powstawania zarodka i jego wzrostu. Szczególnie ważny jest moment kształtowania cewy nerwowej, z której rozwija się później mózg i rdzeń kręgowy dziecka. Kwas foliowy jest niezbędny do syntezy DNA, RNA.

Większa zawartość kwasu foliowego w płynie pęcherzykowym w jednym z badań wiązały się z 3-krotnie większą szansą na zajście w ciążę u kobiet leczonych metodami wspomaganego rozrodu w Holandii.

Mamy i badanie przeprowadzone na polskich kobietach, które po otrzymaniu dodatku kwasu foliowego miały lepszą jakość oocytów, niż kobiety, które nie otrzymywały kwasu foliowego, ale jak to bywa w świecie badań są również takie, przeprowadzone w USA, które nie potwierdzają powyższych informacji. Warto dodać, że spożycie kwasu foliowego w diecie w USA jest większe, stąd może brak efektów.

Badanie:  Wśród 232 kobiet, wyższe spożycie folianów wiązało się z wyższymi wskaźnikami implantacji. Wskaźnik urodzeń był o 20% wyższy wśród kobiet, które spożywały  > 800μg /dzień kwasu foliowego, niż wśród kobiet <400μg / dzień. [1]

A teraz tabelka, która pokazuje, jak zwiększa się szansa uzyskania ciąży względem spożycia kwasu foliowego.

Według tego badania (źródło) ilość kwasu foliowego dzięki suplementacji od 400-1000uq  jest wystarczająca do osiągnięcia maksymalnego efektu czyli szansy na ciąże, większa nie ma sensu. To taka informacja, jeżeli przyjdzie komuś do głowy łykanie kwasu foliowego jak cukierków.

P

Witamina D

P

Niedobór witaminy D według badań ma związek z insulinoopornością, hirsutyzmem oraz niepłodnością, które są charakterystycznymi objawami PCOS. Witamina D może być dostarczana do organizmu w dwojaki sposób: z produktami żywnościowymi i przez syntezę skórną.

Niedobór może przyczyniać się do wzrostu syntezy parathormonu, który odpowiedzialny jest za regulację hormonalną gospodarki wapniowo-fosforanowej w organizmie. Wzrost syntezy parathormonu towarzyszy PCOS, niepłodności owulacyjnej i podwyższonym stężeniu testosteronu.

Niedobór witaminy D może prowadzić do chorób kości, takich jak osteoporoza i krzywica. Witamina D ma także swoja rolę w układzie nerwowym, mięśniowy i odpornościowym.

Niska witaminy D prowadzi do nieudanych prób IVF

 Wzrost witaminy D może zwiększyć szansę uzyskania ciąży przy zabiegu ivf o 6%. klik 

Witaminę D znajdziesz tutaj:  w promieniach słonecznych, oleju z ryby i w rybach 

WITAMINA D

Witamina B6

p

Witamina, która jest naturalnie obecna w wielu środkach spożywczych. Organizm potrzebuje witaminy B6 w ponad 100 reakcjach enzymatycznych. Zaangażowana w rozwój mózgu podczas ciąży i dzieciństwie, a także rozwój układu odpornościowego.

Wysoki poziom estrogenów może być związany z niedoborem witaminy z grupy B6 i B12. Witaminy z grupy B są niezbędne przy rozkładzie i dezaktywacji estrogenów w wątrobie.

Badania  wykazały, że kobiety z odpowiednim stężeniem witaminy B6 w osoczu krwi miały większą szansę na poczęcie dziecka. Ta sama grupa kobiet charakteryzowała się niższym ryzykiem utraty ciąży, niż kobiety z niedoborem tej witaminy.

Dodatkowo, stare badania sugerują, że witamina B6 działa pozytywnie na drugą fazę cyklu, czyli fazę lutealną. Dodatkowo,  zwiększa ilość śluzu płodnego.

Źródła: tuńczyk, banany, indyk, wątroba, łosoś, dorsz, szpinak, papryka i rzepa, kapusta, czosnek, kalafior, gorczyca, seler, kapusta, szparagi, brokuły, jarmuż, brukselka, boćwina.

 P

Witamina E

p

Witamina ta, zwana „witaminą młodości”, uczestniczy w ochronie krwinek czerwonych, ekspresji genów, przekazywaniu sygnałów nerwowych oraz w procesach rozrodczych. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie jajników. Udowodniono, że niskie stężenie witaminy E jest związane z zaburzeniami owulacji u kobiet.

Razem w witaminą C należą do antyoksydantów, które w mogą redukować poziom wolnych rodników. Witamina E jest silnym antyoksydantem.

600 mg witaminy E dziennie w tym badaniu (klik) poprawiło cienkie endometrium u 52% pacjentów

Witaminę E znajdziesz:  nasiona słonecznika, migdały, oliwki, szpinak, papaja, ciemne zielenie liściastych.

P

Witamina C

p

Witamina C jest niezbędnym egzogennym składnikiem pokarmowym dla człowieka, a jej niedobór powoduje osłabienie organizmu i podatność na wiele chorób infekcyjnych, które mogą obniżać płodność. Jej główną rolą jest działanie antyoksydacyjne.

Witamina C poprawia poziom hormonów i zwiększa płodność u kobiet z defektem w fazie lutealnej. Kwas askorbinowy (witamina C) i inne substancje przeciwutleniające zapobiegają stresowi oksydacyjnemu i wytwarzaniu wolnych rodników, które mają wpływ na produkcję progesteronu.

Ponadto niski poziom w osoczu kwasu askorbinowego stwierdzono u kobiet, które miały za sobą epizody poronienia.

Witamina C w jednym z badań zwiększyła płodność u kobiet z defektem fazy lutealnej o 25% w ciągu 6 miesięcy. W kolejnym badaniu przeprowadzonym na kobietach, które miały problemy z owulacją, po kilku miesiącach suplementacji 40% miało owulację a 21% następnie zaszło w ciążę.

Witaminę C znajdziesz tutaj:  czerwona papryka, brokuły, żurawina, kapusta, ziemniaki, pomidory i owoce cytrusowe.

p

Witamina A

p

Działanie antyoksydacyjne. Wchodzi w składy rodopsyny i bierze udział w tworzeniu komórek rozrodczych. Witamina A wykazuje działanie przeciwzapalne.

 Witaminę A znajdziesz w wątróbce

p

Witamina B12

p

Niedostatek witaminy B12 może prowadzić do zaburzeń owulacji i implantacji zarodka, a na początku ciąży zwiększać ryzyko wad rozwojowych cewy nerwowej. Niedobory witaminy B u kobiet mogą niekorzystnie wpływać na jakość oocytów i zmniejszać sukces procedury wspomaganego rozrodu, takich jak IVF /ICSI. 
P
Witamina B12 jest niezbędna do wytwarzania wszystkich komórek w organizmie. Jej niedobór w diecie przyszłych matek może być przyczyną niepłodności i nawracających poronień.
P

Witamina B12 jest
składnikiem odżywczym, który pomaga utrzymać zdrowie układu nerwowego. Bierze udział w syntezie DNA. Uczestniczy w przemianie kwasu foliowego do biologicznie aktywnego tetrahydrofolianu. Do grupy najbardziej narażonej na brak witaminy B12 należą weganie. Do wczesnych objawów niedoborów witaminy należą: zaburzenia miesiączkowania, zmęczenie, zaburzenia trawienia. 
P
Witaminę B12 znajdziesz w mięsie i jego przetworach, jajach, mleku, owocach morza, wątrobie
p

Blog ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się na blogu należy skonsultować się z lekarzem.

źródło:
1. Ilona Górna, Ewa Drabowicz, Juliusz Przysławski OCENA ZAWARTOŚCI WYBRANYCH WITAMIN I SKŁADNIKÓW MINERALNYCH W CAŁODZIENNYCH RACJACH POKARMOWYCH GRUPY KOBIET Z ZABURZENIAMI PŁODNOŚCI.
2. Monika Hajduk Wpływ wybranych składników pokarmowych na funkcjonowanie układu rozrodczego u kobiet.
3. Ilona Górna WPŁYW SPOSOBU ŻYWIENIA ORAZ WYBRANYCH PARAMETRÓW STYLU ŻYCIA NA PŁODNOŚĆ I ROZRODCZOŚĆ KOBIET.
4. Hanna Czeczot Kwas foliowy w fizjologii i patologii.
5. Dorota Świątkowska Żywienie a płodność. Dieta kobiet w okresie prokreacyjnym.
6. Ronnenberg AG, Goldman MB, Chen D, Aitken IW, Willett WC, Selhub J, Xu X.Preconception homocysteine and B vitamin status and birth outcomes in Chinese women.
7. Renata Szymańska, Beatrycze Nowicka, Jerzy Kruk Zakład Fizjologii i Biochemii Roślin Wydział Biochemii
8. Brygida Wierzbicka, Marzena Kuskowska. WPŁYW WYBRANYCH CZYNNIKÓW NA ZAWARTO WITAMINY C W WARZYWACH
9. Luiza Napiórkowska, Edward Franek. Rola oznaczania witaminy D w praktyce kliniczne
10. British Journal of Nutrition. Wydanie 28
11. Chavarro JE, Rich-Edwards JW, Rosner BA, Willett WC. Use of multivitamins, intake of B vitamins, and risk of ovulatory infertility.
12.Dietary Folate and Reproductive Success Among Women Undergoing Assisted Reproduction Audrey J. Gaskins, Sc.D.,1Myriam Afeiche, Ph.D.,1Diane L. Wright, Ph.D.Thomas L. Toth, M.D.,Paige L. Williams, Ph.D., Matthew W. Gillman, M.D., Sc.M., Russ Hauser, M.D., Sc.D  and Jorge E. Chavarro, M.D., Sc.D.
13. 
Iron intake and risk of ovulatory infertility.Chavarro JE, Rich-Edwards JW, Rosner BA, Willett WC.

14. N-Acetyl cysteine and clomiphene citrate for induction of ovulation in polycystic ovary syndrome: a cross-over trial. Badawy A, State O, Abdelgawad S.
15.  N-Acetyl cysteine and clomiphene citrate for induction of ovulation in polycystic ovary syndrome: a cross-over trial. Badawy A, State O, Abdelgawad S.

Tagi: , , , ,

Related Posts

by
Witaj, nazywam się Ania i tworzę to miejsce z myślą o osobach, które starają się o dziecko i interesują się swoim zdrowiem. Zdrowie to również jedzenie, przepisy i wolny czas. :)
Previous Post Next Post

Comments

    • Angelika Ożlańska
    • Luty 10, 2016
    Odpowiedz

    A co na poprawę endometrium którego wielkosc to 3 do 6 mm…? 🙂

      • Ania
      • Luty 11, 2016
      Odpowiedz

      🙂

      • Ania
      • Luty 24, 2016
      Odpowiedz

      Angeliko mi pomogła całkowita zmiana diety, a endometrium bardzo podobne. Może warto pomyśleć coś w tę stronę. 🙂

  1. Witamina- wiesz że to słowo zostało wymyślone przez Polaka?! -Kazimierza Funka.A wracając do tematu, szkoda że w dzisiejszych czasach dostarcza sie witaminy po przez suplementy diety bo tak jest prościej, a nie przez zbilansowaną dietę .

      • Ania
      • Luty 11, 2016
      Odpowiedz

      Ciekawostkę znałam 🙂 A z witaminami to prawda, wygodniej łyknąć tabletkę, niż skupić się na zdrowym odżywianiu, szkoda, szkoda, będę uświadamiać społeczeństwo, żeby próbowali z dietą 🙂

  2. Odpowiedz

    Oczywiście najlepiej dostarczać te witaminy z naturalnych produktów, a nie łykać kolejne tabletki. Wierzę w to, że te witaminki poprawiają gospodarkę hormonalną naszego organizmu, ale szczerze? Brzydnie mi się je już brać. Lekarze non stop próbują u mnie czegoś nowego: raz każą brać, raz odstawiać. Raz Inofem, raz Ovarin, raz Folik. Chyba przez to jestem taka zniechęcona do dalszego faszerowania się tymi tabletkami.

      • Ania
      • Luty 24, 2016
      Odpowiedz

      Wiem o czym mówisz, bo czasami i ja miałam wrażenie, że nie mam miejsca na obiad. Dałam sobie spokój z witaminami dopiero jak zmieniłam dietę. Nie brałam niczego, a kondycja paznokci, włosów, skóry – niebo. 🙂

    • :D
    • Luty 24, 2016
    Odpowiedz

    Bardzo podoba mi się Twoje zestawienie, jestem pod wrażeniem tego, jak dokładnie to opisałaś. Serio, sama muszę się za to wziąć tzn za witaminy, bo widzę, że sama sobie krzywdę robię

    • martta
    • Listopad 23, 2016
    Odpowiedz

    Ja tylko [tu była nazwa preparatu/ marketing szeptany] biorę, po multiwitaminach mdliło mnie. Wyniki mam dobre , odżywiam się zdrowo.

    • omega
    • Grudzień 8, 2016
    Odpowiedz

    Całą ciążę tylko [tu była nazwa preparatu/ marketing szeptany] łykam. zaczęłam brać kwas foliowy jakieś cztery miesiące przed zajściem w ciążę.

    • Werca
    • Grudzień 15, 2016
    Odpowiedz

    mnie teraz zapisała moja ginekolog właśnie ovarin i z tego co poczytałam na forach bardzo sobie go babeczki chwalą, więc czekam na efekty z niecierpliwością 🙂

      • Ania
      • Marzec 14, 2017
      Odpowiedz

      O tym będzie w drugiej części, również polecam dla kobiet z PCOS.

    • Jola
    • Marzec 17, 2017
    Odpowiedz

    dziewczyny, a czy któraś z Was stosuje bądź stosowała Pregnę Plus?? Sporo o niej czytałam na forach i zastanawiam się czy warto ją stosować planując ciążę. Zawiera sporo niezbędnych przyszłej mamie elementów, m.in: kwas omega 3, foliowy, wit d3, żelazo i jod.

    • Myszza
    • Marzec 20, 2017
    Odpowiedz

    Mi tę [tu była nazwa preparatu/ marketing szeptany] lekarz zapisał. Brałam aż do porodu. Wszystko dobrze. Rzeczywiście skład ma bogaty, a to dla przyszłej mamy i malucha niebagatelne 🙂

    • Ania
    • Marzec 30, 2017
    Odpowiedz

    Aniu, czy można suplementować witaminę A w trakcie starań? Zalecił mi ją lekarz naturopata.

      • Ania
      • Kwiecień 5, 2017
      Odpowiedz

      Można, tylko wszystko oczywiście musi mieć umiar

    • trampka
    • Kwiecień 3, 2017
    Odpowiedz

    Kiedy zaczęłam planować ciążę od razu zaczęłam brać folik mama i to w zasadzie był m,oj jedyny suplement do samiuśkiego porodu 🙂

    • Magda
    • Maj 24, 2017
    Odpowiedz

    Ja jako przyszla mama musze przyznac, ze slabo u mnie z wiedza na temat witamin niezbednych dla rozwoju maluszka.. Bardzo pomaga mi siostra doswiadczona juz mama 🙂 To ona mnie uswiadomila w wielu kwestiach wiec teraz np biore pregne plus.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5 shares

Kategorie