Ile tracisz witamin gotując brokuły i dlaczego warto je jeść

broccoli-952532_960_720

Brokuły zawierają wysokie poziomy witamin, przeciwutleniaczy, substancji przeciwnowotworowych.

Dlaczego warto jeść brokuły

Brokuły należą do warzyw kapustnych, zawierających wiele związków biologicznie czynnych w tym dużo witaminy C, flawonoidów i glukozynolanów. Badania wykazały, że wprowadzenie do diety warzyw z rodziny kapustnych może zmniejszyć ryzyko rozwoju raka, w tym raka pęcherza, piersi, prostaty i jelita grubego.

Brokuł jest bardzo bogaty w witaminę C, której sporą część traci po obróbce termicznej.

100 g gotowanych brokułów zapewnia 70 mg witaminy C.
W świeżym brokule jest 114 mg witaminy C. 

Brokuł jest dobrym źródłem błonnika, potasu, witaminy E, kwasu foliowego i beta-karotenu. Brokuły zawierają duże ilości związku o nazwie sulforafan, który może być odpowiedzialny za właściwości przeciwnowotworowe.

Dobre warzywo dla osób starających się o dziecko

Brokuły zawierają Di-indolo Metan (DIM). DIM mogą pomóc w metabolizmie estrogenów. Wykazano również, że zmniejszają ryzyko rozwoju endometriozy oraz raka piersi.

Związki z brokułów pośredniczą w wielu funkcjach w organizmie. Znajdziemy w nim również witaminy E, C, K i minerały, takie jak żelazo, cynk, selen, kempferol, glukozydy i kwercetyny.

Wiele badań wskazuje pozytywne działanie warzyw kapustnych, które możliwe jest dzięki wysokiej zawartości glukozynolanów.

O ile spada poziom witamin, chlorofilu w brokule podczas różnych procesów obróbki

 

Jeżeli istnieje taka możliwość, przygotowujmy brokuły na parze!

Badanie przedstawia skutki pięciu różnych metod gotowania na zawartość chlorofilu, witaminy C, karotenoidów ogółem, cukrów ogółem i białka. Na wykresach zaznaczono odpowiednimi numerami sposób gotowania

  1. surowy brokuł,
  2. gotowanie w wodzie,
  3. przygotowywanie na parze,
  4. w kuchence mikrofalowej,
  5. smażenie,
  6. smażenie + wrząca woda.

Jak się zmieniła zawartość chlorofilu? Widzimy tutaj, że brokuł gotowany stracił bardzo dużo chlorofilu. Chlorofil z roślin zielonych ma bardzo ciekawe właściwości, działa regenerująco na rany, wspomaga układ odpornościowy, wspomaga usuwanie toksyn. Najmniej chlorofilu stracił brokuł, który został przygotowany na parze (trzeci prostokąt).

JZUSB10-0580-fig01

Jak się zmieniła zawartość białka i cukru

Jeżeli chodzi o białko to tu największe straty odnotował brokuł gotowany w wodzie a najmniej brokuł na parze to samo dzieje się w przypadku cukrów.

JZUSB10-0580-fig02

Jak się zmieniła zawartość witaminy C i karotenoidów

Gotowanie na parze (trzeci słupek) nie spowodowało znacznych strat witaminy C w porównaniu z próbką brokuła surowego. To samo dotyczy karotenoidów.

Największą utratę witaminy C obserwowano w brokułach po gotowaniu (odpowiednio 38% i 33%), a następnie po obróbce mikrofalowej i smażeniu (16% i 24%).

Najwięcej straty miał brokuł gotowany w wodzie, najmniej brokuł uparowany co potwierdza informacje, że gotowanie na parze najlepiej zatrzymuje witaminy w warzywach.

JZUSB10-0580-fig03

Jeżeli chodzi o glukozynolany to najbardziej obiecującym procesem wydaje się gotowanie na parze.

gluko brokuł

Podsumowując. Jeżeli istnieje taka możliwość, przygotowujmy brokuły na parze!


Źródło:

Effects of different cooking methods on health-promoting compounds of broccoliGao-feng Yuan, Bo Sun,Jing Yuan, and Qiao-mei Wang

Zapraszam Cię na mojego Facebooka i Instagrama

TOWSRODKU.PL (5)


Blog ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się na blogu należy skonsultować się z lekarzem.

Related Posts

by
Witaj, nazywam się Ania i tworzę to miejsce z myślą o osobach, które starają się o dziecko i interesują się swoim zdrowiem. Zdrowie to również jedzenie, przepisy i wolny czas. :)
Previous Post Next Post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 share

Kategorie