Powodów braku miesiączki może być wiele. Pamiętaj, że na samym początku należy zidentyfikować przyczynę leżącą u podstaw.

Przyczyny braku miesiączki

Pierwotny brak miesiączki (nie mam miesiączki od zawsze) jest często wynikiem nieregularności chromosomalnych, prowadzących do pierwotnej niewydolności jajników (np. Zespołu Turnera), lub nieprawidłowości anatomicznych (np. Agenesis Müllera).

Wtórny brak miesiączki (nie mam miesiączki od pewnego czasu) definiuje się jako ustanie regularnych miesiączek na co najmniej trzy miesiące lub zaprzestanie nieregularnych miesiączek na sześć miesięcy i więcej.

Większość przypadków wtórnego braku miesiączki można przypisać:

 

Inne przyczyny braku cyklu miesiączkowego to:

  • nieodpowiednia dieta (mała ilość kalorii),
  • zbyt intensywny wysiłek fizyczny,
  • stres.

 

Czy przywrócenie cyklu miesiączkowego jest możliwe? Jeżeli jest ono związane z dietą, to jak najbardziej – konieczna będzie zmiana nawyków żywieniowych.

Przypadek Magdy, której dzięki moim wskazówkom udało się przywrócić owulacje. 

Jaka dieta na brak miesiączki?

Ogólne zalecenia dotyczące zmiany stylu życia obejmują:

  • Utratę masy ciała rzędu 5–10%, jeżeli występuje nadwaga lub otyłość!
  • Zmniejszenie zapotrzebowania kalorycznego, jeśli pożądane jest zmniejszenie masy ciała! Osoby szczupłe nie powinny się odchudzać! Za mało kalorii w diecie może spowodować zaburzenia miesiączkowania. 
  • Zmniejszenie spożycia węglowodanów prostych.
  • Zwiększenie spożycia błonnika (zalecana porcja 25–30 g/dziennie) – jego źródła to m.in. owoce, warzywa i ziarna.
  • Zmniejszenie spożycia  tłuszczów nasyconych.
  • Spożywanie posiłków co 3–4 godziny, aby pomóc kontrolować poziom glukozy we krwi. Bez podjadania.
  • Zbilansowanie posiłków – spożywanie zalecanych dziennych dawek węglowodanów, białka i tłuszczu.
  • Odbywanie co najmniej 150 minut umiarkowanej lub intensywnej aktywności tygodniowo – zacznij spacerować 3 razy w tygodniu po 30 minut!

 

Co warto wprowadzić do diety?

  • Warzywa (brokuły, paprykę, pomidory, szparagi – uwaga na te z wysokim indeksem glikemicznym);
  • owoce (borówki, jagody, jeżyny, maliny, truskawki);
  • zieleninę (szpinak, rukolę, roszponkę);
  • pełne ziarno (mąki z pełnego przemiału);
  • kasze i trawy (kasze: gryczana biała, niepalona, pęczak, trawy: komosa ryżowa);
  • pieczywo żytnie na zakwasie bez ulepszaczy;
  • tłuszcze (oliwę z oliwek do sałaty na zimno, awokado, olej lniany, orzechy, nasiona, pestki);
  • chude białko zwierzęce, np. drób;
  • ryby;
  • skorupiaki;
  • jaja;
  • oliwki;
  • orzechy i nasiona (słonecznik, pestki dyni, orzechy włoskie, nerkowce, laskowe);
  • nabiał (eliminacja tylko w określonych przypadkach);
  • przyprawy przeciwzapalne (kurkumę, imbir, oregano, czarnuszkę, bazylię, tymianek, majeranek).

Udało Ci się przywrócić owulację? Koniecznie daj o tym znać pisząc maila na towsrodku@gmail.com 

Ściskam,
Anna 

PŁODNA KONSULTACJA

Dowiedz się, które produkty pomogą Ci przywrócić cykl miesiączkowy i zwiększyć szansę na ciążę