Zastanawiasz się, czy jest jakaś dieta, która działa na trądzik? Czy możlwe jest, że dieta ma wpływ na stan Twojej skóry?

***

“Twoja dieta powinna być twoim lekiem, a lek powinien być dietą.”

***

Na początek, zanim powiem dlaczego lepiej przejść na dietę, niż wydać fortunę na kosmetyczkę – przeczytaj, jakie są przyczyny powstawania trądziku:

  • zaburzenia hormonalne, które wpływają na nadmierne wydzielanie łoju,
  • nadmierne wytwarzanie łoju wiąże się z powstawaniem bakteri,
  • stres,
  • nietolerancje pokarmowe powodujące stan zapalny w organizmie,
  • problemy z jelitami
  • czynniki genetyczne (jeżeli ktoś z rodziców miał trądzik, to zwiększa się ryzyko wystąpienia trądziku u Ciebie, nie oznacza to, że nie da się z tym nic zrobić),

Poznałaś przyczyny. A dlaczego te krosty inaczej wyglądają u koleżanki, a inaczej u mnie? Otóż trądzik ma kilka odmian. Np trądzik bliznowcowy jest wypadkową (prawdopowodnie) działania genetyki, hormonów i bakterii. Trądzik pospolity to hormony i nadprodukcja łoju. Trądzik polekowy może wystąpić po takich lekach jak: hormony steroidowe, jod, środki nasenne zawierające barbirutany, nadmiar witamin. Organizm pozbywa się tych leków z organizmu również przez gruczoły łojowe, które podrażniają skórę, przez to skóra jest podatna na bakterie. W tym przypadku pomaga odstawienie leków. Na resztę uspokojenie hormonów i zmniejszenie wydzielania łoju oraz prawidłowa dieta.

Jak poskromić nadmierne wydzielanie łoju?

Za kontrolowanie wydzielania łoju odpowiadają androgeny. Za dużo androgenów lub zwiększona ich dostępność w organizmie poprzez zmniejszenie białka, które odpowiedzialne jest za ich transport – SHBG = trądzik. Wzrost poziomu androgenów związane jest z pcos, nieprawidłową dietą, insulinoopornością, nieprawidłową masą ciała. Spadek SHBG odpowiadają zaburzenia stosunku androgenów do estrogenów, wahania hormonów tarczycy, insuliny i zła dieta.

Nieprawidłowa dieta przyczynia się do powstawania trądziku

Kiedy masz trądzik, objawy hiperandrogenizmu a badania androgenów nic nie wykazały- zbadaj jeszcze SHBGSHBG  to białko które zajmuje się transportem testosteronu i estradiolu. Wysoki poziom estrogenu powoduje wzrost SHBG, wysoki poziom androgenów powoduje zahamowanie wytwarzania SHBG. Obniżony poziom SHBG występuje, kiedy pojawia się hirsutyzm, PCOS, dużo androgenów (androgeny w górnej normie, lub nawet przy prawidłowych wartościach), otyłości. Wspominam tutaj o SHBG ponieważ ważne jest jego wykonanie, kiedy objawy wskazują, że coś nie tak jest z androgenami (hirsutyzm, pcos, trądzik) a ich wyniki są w normie. Warto wtedy zrobić SHBG. Jeżeli Twoje SHBG jest w normie, istnieje możliwość, że mieszki włosowe wykazują większą przemianę androgenów, albo przyczyna trądziku ma inne podłoże, niż androgenowe np (jelita, nietolerancje pokarmowe)

dodaj-naglowek-2

Istnieją również inne, rzadsze przyczyny powstawania trądziku związanego z androgenami i jest to hiperandrogenizm nadnerczowy lub hiperprolaktynemia czynnościowa. W przypadku tego pierwszego wymagane jest wykonanie badań (DHEA-S) a w przypadku hiperprolaktynemi badanie prolaktyny.

 

Jeżeli przyczyny trądziku związane są z androgenami, to należy wykluczyć

  1. Produkty o wysokim indeksie glikemicznym
  2. Nabiał
  3. Gluten
  4. Stres
  5. Nieprawidłową mikroflore jelit

*

Wysoki indeks glikemiczny

Na zwiększoną produkcję łoju wpływa dieta, która składa się z produktów o wysokim indeksie glikemicznym. Spożywanie ryżu, cukru, fast foodów oraz białego pieczywa i słodyczy – fatalnie działa na skórę. Ich spożywanie zwiększa poziom insuliny, a to wyzwala w organizmie IGF-1, który powoduje wydzielanie łoju. W walce może pomóc również metformina, ale sama metformina to nie wszystko. IGF-1 stymuluje aktywność 5a-reduktazy, który przekształca testosteron w silniejszy dihydrotestosteron (DHT). Leczenie metforminą, dietą o niskiej zawartości białka mleka i z niskim indeksem glikemicznym redukuje poziom IGF-1.

Nabiał

Nabiał został również powiązany z wydzielaniem IGF-1. Nabiał (cały) należy wykluczyć na kilka tygodni (6-8), jeżeli poczujesz różnicę, to po okresie wyleczenia możesz pozwolić sobie na nabiał dwa razy w tygodniu, ale musisz obserwować siebie. A, i pamiętaj, odstawienie nabiału, to część w całej diecie anty trądzikowej. Jeżeli odstawisz sam nabiał, a dalej wcinasz fast foody i tony cukru, to może Cię spotkać rozczarowanie.

Jeżeli masz trądzik, a androgeny są w porządku to również możesz spróbować odstawić nabiał. Odstawienie działa inaczej u każdego, jednym pomaga innym nie, ale warto próbować szukać przyczyny.

Czy odstawiając mleko i produkty mlekopochodne można żyć? Nie taki nabiał straszny. Przykłady dań, które są naprawdę smaczne:

  • 2 kanapki z filetem z indyka i papryką
  • owsianka na mleku ryżowym, migdałowym, kokosowym
  • zupa brokułowa z kaszą jaglaną + warzywa
  • łosoś na różne sposoby + amarantus/kasza gryczana/ ryż brązowy/ kasza jaglana/ komosa ryżowa+ warzywa
  • ryba pieczona + kasza+ warzywa
  • owsianka gotowana na wodzie + orzechy włoskie, migdały i ziarnka słonecznika + jabłko starte 
  • kanapki z pastą avocado
  • smoothie – jarmuż, banan, kiwi, siemię lniane + woda 
  • leczo – kurczak, papryka, cukinia, cebula, czosnek, zioła, pomidory
  • Oznaczone różowym kolorem to dania bezglutenowe i bezmleczne 

 

Więcej o nabiale w PCOS

Stres

Stres może nasilić trądzik. Stres jest generalnie beznadziejny o czym pisałam wielokrotnie na blogu. Podczas stresu następuje aktywacja układu podwzgórze- przysadka- nadnercza,  układu adrenergicznego oraz zmiany w wydzielaniu amin ketocholowych i steroidów nadnerczowych. Kiedy organizm jest w stresie, następuje w nim wydzielanie neurohormonów w podwzgórzu -> wzrasta wydzielanie w podwzgórzu -> wzrasta wydzielanie hormonów tropowych w przysadce -> nadnercza zaczynają produkować adrenalinę, noradrenalinę i kortykoidy.

Jeżeli jest to chwilowa reakcja, to organizmowi nie działa ona na szkodę, ale jeżeli jest to długotrwały proces,  to może on obniżać płodność, odporność organizmu i wywoływać stan zapalny. Długie wydzielanie kortyzolu może powodować wrzody, zanik grasicy, która produkuje limfocyty co skutkuje obniżeniem odporności.

Gluten

Jeżeli odczuwasz, że źle się czujesz po glutenie to warto go odstawić. Przed jego odstawieniem, warto jednak sprawdzić, czy masz na niego alergię (objawy występują natychmiast lub po kilku dniach)  lub jesteś tym małym procentem naszego społeczeństwa z celiakią. W tym przypadku warto udać się do gastroenetrologa, który zleci badania lub alergologa. Następnie, jeżeli któreś z powyższych potwierdzi alergię lub celiakię, to jak najbardziej należy odstawić gluten.

Jeżeli bez badań zauważyłaś już, że źle się czujesz po glutenie, to go odstaw, przerwa Ci dobrze zrobi i wprowadź go na nowo za 6-8 tygodni. Jeżeli cierpisz na biegunki, a trądzik czasami masz wrażenie, że jest większy bądz mniejszy – być może to właśnie reakcja na gluten. Jeżeli nie masz ochoty na badania to wyeliminuj nabiał, obserwuj, brak reakcji – odstaw gluten i obserwuj swoje samopoczucie.

Te same dania glutenowe z małą zmianą na bezglutenowe. Proste?

Nieprawidłowa mikroflora jelit

Prawidłowe funkcjonowanie jelit jest istotne w terapii trądzikowej. Bardzo ważne jest oto zadbać. Prawidłowo działające jelita to wchłanianie składników, poprawa odporność, zmniejszenie stanu zapalnego. Lista probiotyków, którymi należy wspomóc zostawiam na dole. Dla trądziku będą to szczepy, które leczą atopowe zapalenie skóry. Zobacz tu i tu.

Mięso

Ok, odstawiłaś już gluten i nabiał i jeszcze masz zrezygnować z mięsa? Mięso możesz ograniczyć do 2-3 razy w tygodniu.

Te badania wykazały (klik), że mięso konkretnie to duże dawki leucyny w niej zwarte zwiększają ilość enzymu mTORC1, który zwiększa wydzielanie androgenów. Leucyna przyczynia się nie tylko do syntezy białek mięśni, ale przede wszystkim, może być przekształcona w lipidy (kwasy tłuszczowe i cholesterol). 

Zmniejszenie wydzielanie mTORC1 jest możliwe tylko poprzez zwiększeniu spożycia warzyw i owoców

leucyna-tradzik

źródło nr 6

 

Taka ciekawostka, warto o niej wiedzieć

Histamina

Żeby Wam jeszcze pomieszać wspomnę tutaj o czymś taki jak histamina i zespół nietolerancji histaminy. W skrócie wygląda to jak alergia, ale ta alergia nie wychodzi w testach alergicznych. Objawia się pokrzywką, katarem, astmą, biegunką, zmęczeniem, zapaleniem jelit. Wytwarzanie histaminy wzrasta, jeżeli spożywamy pewną gamę produktów. Podam przykładowe, bo lista jest długa (czerwone wino, sery twarde, kakao, czekolada, orzechy, wędzone ryby, pomidory, bakłażan, truskawki i cytrusy, cynamon)

Histaminę wydzielają bakterie jelitowe oraz dostarczamy ją z pożywienia. Histaminę w organizmie rozkłada enzym DAO i to właśnie ten enzym należy ocenić w badaniu krwi.  Jak wygląda leczenie? Polega na diecie eliminacyjnej. Suplementacji witaminą B6, kwercetyną, probiotykami – wybieramy te działające na atopowe zapalenie skóry.

Lista probiotyków 1,2

 

Mając trądzik spożywaj

  • owoce i warzywa
  • mięso x2/3 razy w tygodniu
  • zadbaj o odpowiedni stosunek omega 3 (ryby, tran, orzechy, pestki dyni, awokado, olek lniany) do omega 6 (oleje roślinne głównie). Stosunek ten powinien wynosić 1:4. Za duża ilość omega 6 wzmaga stan zapalny. Omega 6 znajdziesz w oleju arachidowym, kukurydzianym, słonecznikowym można je wszystkie zastąpić oliwą z oliwek, olejem z makadamia. W naszej diecie za dużo jest omega 6 a za mało omega 3.
  • woda, pokrzywa, skrzyp polny
  • zadbaj o jelita i spożywaj probiotyki (listę podałam wyżej)
  • suplementacja omega 3, witaminy z grupy B, olej z wiesiołka, cynk
  • witaminy A, E, C, D

Mając trądzik wyeliminuj:

  • pokarmy z wysokim indeksem glikemicznym
  • nabiał
  • gluten
  • mięso napakowane chemią, polecam przeczytać skład wędlin w sklepie
  • słodycze, cukier, fast foody, żywność przetworzona
  • słodkie napoje, domowe soki z toną cukru, chociaż dobre, to tam jest cukier
  • biała mąka i wszystkie jej wytwory (makarony, bułki, słodycze)
  • nabiał, czyli wszystko mlekopochodne (sery, twaróg, jogurty)
  • produkty, które mają za dużo omega 6 (zadbać o proporcje)

DOŁĄCZ DO GRUPY DIETA PCOS na facebooku

Zapraszam do zapisywania się do grupy w której będziecie mogły dzielić się Waszymi przepisami, produktami, motywacją i efektami walki z PCOS. 

antyksydanty wolne rodniki i stres oksydacyjny


Blog ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się na blogu należy skonsultować się z lekarzem.

Źródło:
2. J Acad Nutr Diet. 2014. Relationships of self-reported dietary factors and perceived acne severity in a cohort of New York young adults.
3. Role of insulin, insulin-like growth factor-1, hyperglycaemic food and milk consumption in the pathogenesis of acne vulgaris. Bodo C. Melnik. Gerd Schmitz.
4. Does the plasma level of vitamins A and E affect acne condition? El-Akawi Z, Abdel-Latif N, Abdul-Razzak K.
5. Acne vulgaris, probiotics and the gut-brain-skin axis – back to the future?
Whitney P Bowe and Alan C Logan
6. Dietary intervention in acne. Attenuation of increased mTORC1 signaling promoted by Western diet. Bodo Melnik
7.PROBIOTYKI – ASPEKTY FUNKCJONALNE I TECHNOLOGICZNE Monika Jach1 , Renata Łoś2 , Maciej Maj2 *, Anna Malm