Mięśniaki macicy to częsta przypadłość z którą spotykają się kobiety. Do tej pory powstawanie mięśniaków powiązano z kilkoma czynnikami i niektóre z nich możesz wspomóc dietą.

Czynniki genetyczne i hormonalne wydają się mieć kluczowe znaczenie w powstawaniu mięśniaków. Badania wykazują, że otyłość również jest powiązana z występowaniem mięśniaków macicy, a skoro jesteśmy przy nieprawidłowej diecie to dieta obfitująca w czerwone mięso z małą ilością warzyw zielonych zwiększa ryzyko występowania mięśniaków.

W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na następujące pytania

Co to są mięśniaki macicy
Jak powstają mięśniaki macicy
Czy mięśniaki lubią estrogen i progesteron
Jaką dietę stosować mając mięśniaki macicy
Jakie czynniki zwiększają ryzyko wystąpienia mięśniaków
Jak mięśniaki macicy wpływają na płodność

Mięśniaki mogą rozwijać się nawet u 20-40% kobiet i u większości z nich nie dają żadnych objawów.

Mięśniaki większych rozmiarów mogą prowadzić do nieprawidłowości podczas ciąży, małe nie stanowią zagrożenia.

25% pacjentek z mięśniakami ma objawy kliniczne i wymaga leczenia

źródło 

Ty i Twój nieszczęsny mięśniak

Na temat mięśniaków wiadomo mało, podejrzewa się o ich występowanie geny, czynniki środowiskowe, czynniki hormonalne.

Jak powstaje mięśniak?
+
Aby powstał mięśniak, prawidłowa tkanka mięśnia macicy musi ulec transformacji i jest to proces składający się z wielu etapów. Dlaczego tkanka nagle ulega transformacji? Do końca właśnie nie wiadomo, może to za sprawą estrogenów, nieprawidłowej diety. A może to geny, które dostają znak od estrogenów? Komórki zamiast naturalnie obumierać, zaczynają się dzielić i dzięki pozostałym procesom oraz wspomnianych niżej wpływie czynników powoduje, że oto powstaje mięśniak.
+
Czynniki stymulujące powstawanie mięśniaków
  • hormony steroidowe estradiol i progesteron,
  • stężenie niektórych cytokin,
  • czynniki wzrostu,
  • otyłość,
  • nieprawidłowa dieta,
  • predyspozycje genetyczne.

Nieprawidłowe BMI może przyczynić się do występowania mięśniaków macicy.

Niewłaściwa dieta, która obfituje w czerwone mięso z małą ilością warzyw zielonych stanowi czynnik rozwoju mięśniaków!  

Użyłam podkreślenia ze względu, że jest to blog głównie o wpływie żywienia na płodność, podkreślenie nie świadczy o randze czynnika ryzyka, jakim jest dieta, ale kto wie, na ile to się przyczyniło u Ciebie.

Insulinopodobne czynniki wzrostu (IGF-1, IGF-2) stanowią ważny czynnik odpowiedzialny za rozwój mięśniaków macicy. Dla zainteresowanych tutaj do poczytania na temat czynników wzrostu.

Mięśniaki lubią estrogen i progesteron prawdopodobnie też

Estrogen wpływa na wzrost mięsniaków i uznany jest za element stymulujący potencjał wzrostowy. Stan w którym zostaje obniżony poziom estrogenów u kobiety z mięśniakami (menopauza, sztuczna menopauza wywołana lekami) obserwuje się w takich przypadkach zmniejszenie mięśniaków.

Niektórzy autorzy sugerują, że podczas fazy lutealnej (tej po owulacji) kiedy działa progesteron dochodzi również do procesów, które wpływają na wzrost mięśniaków.


Czy mięśniaki wpływają na płodność?

Mięśniaki macicy stwierdza się u kobiet z problemami z płodnością, ale prawdopodobnie mogą one być przyczyną niepłodności jedynie w 2-3% przypadków. Według niektórych opracowań mięśniaki mogą wpływać na obniżenie płodności, zaburzenia endometrium, owrzodzenia błony śluzowej oraz z wystąpieniem stanu zapalnego, który zapewne już wiesz, ale nie wspomaga implantacji.

Mięśniaki większych rozmiarów mogą być przyczyną powikłań ciąży. Mięśniaki małe nie stanowią ryzyka. 

 

Jaką dietę powinnaś zastosować mając mięśniaki macicy

wall-1559553_960_720

Nie na wszystkie czynnika ryzyka masz wpływ, ale to co możesz zrobić, to zmiana diety, zgubienie dodatkowych kilogramów oraz naturalne zapanowanie nad hormonami. Warto spróbować diety przeciwzapalnej. Trzymaj się wytycznych z wpisu o zaleceniach dietetycznych dla endometriozy tutaj. Warto spożywać produkty z niskim indeksem glikemicznym na temat tej diety znajdziesz więcej informacji tutaj. Po 3-6 miesiącach na diecie możesz oczekiwać rezultatów.

Jakie produkty wprowadzić do diety mając mięśniaki

  • Błonnik  – warzywa, komosa ryżowa, nasiona Chia, mielone siemię lniane, produkty pełnoziarniste
  • Zielone warzywa liściaste – szpinak, rukola, roszponka, sałata…

  • Warzywa kapustne – brokuły, kapusta, brukselka, kapusta pekińska (wybieraj z pewnego źródła) 3-4 razy w tygodniu minimum.
  • Wprowadź produkty pełnoziarniste – orkisz, gryka, owies, żyto, proso
  • Jedz codziennie surowe warzywa
  • Pij czystek, mięte, rumianek, zieloną herbatę

Jakie produkty wyeliminować

  • Zrezygnuj z czerwonego mięsa – podwaja ryzyko zachorowania dwukrotnie
  • Zmniejsz spożycie kofeiny – kobiety, które zużywają 500 mg kofeiny dziennie (4-5 filiżanek) są bardziej narażone na występowanie mięśniaków macicy, jednak filiżanka dziennie powiedzmy, że jeżeli nie uda się wyeliminować jest ok.
  • Eliminuj żywności przetworzoną, białą mąkę i jej przetwory, tłuszcze trans i cukier, frytki, fastfoody
  • Zrezygnuj z białego ryży, zastąp go ryżem brązowym
  • Zrezygnuj z produktów z wysokim indeksem glikemicznym
  • Unikaj tłuszczy trans
  • Nabiał? Kwestia indywidualna. Możesz wyeliminować go na 3 miesiące.

 P

Jak lepiej radzić sobie z niepłodnością (4)

Jakie artykuły z bloga powinnaś przeczytać mając mięśniaki macicy?

Endometrioza, jaka dieta – ze względu, że jest to dieta przeciwzapalna
Insulinooporność, jaka dieta  – ze względu, że warto stosować produkty o niskim indeksie glikemicznym
10 produktów przeciwzapalnych, które należy wprowadzić do diety  – ze względu, że warto je wprowadzić

źródło
1.  Ewa Surynt, Magdalena Czekańska, Kornelia Tomaszewska, Grzegorz Jakiel Leczenie endoskopowe mięśniaków macicy Surgical treatment of uterine fibroids
2. Molekularne i cytogenetyczne podstawy rozwoju mięśniaków macicy. Molecular and cytogenetic evidence for the development of fibroids. Paweł Knapp, Adrian Chabowski.
3. Mięśniaki macicy u kobiet ciężarnych ALFRED REROŃ, ANDRZEJ JAWOROWSKI, KATARZYNA POŚPIECH
4. 
Ciało kobiety, mądrość kobiety. Jak odzyskać i zachować fizyczne i emocjonalne zdrowie. Christiane Northrup