Właściwa masa ciała zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu rozrodczego u kobiet oraz korzystnie wpływa na parametry hormonalne i metaboliczne. Zmniejszenie masy ciała może pomóc w przywróceniu prawidłowych cykli owulacyjnych. Prawidłowe BMI (body mass index) może sprzyjać poprawie profilu hormonalnego oraz zmniejszyć objawy choroby u otyłych kobiet z PCOS. [9] Prawidłowe nawyki żywieniowe i styl życia mogą obniżyć ryzyko wystąpienia niepłodności spowodowanych zaburzeniami owulacji o około 69%.

webinar o pcos2

p

Czy PCOS powoduje otyłość?
p

Nie znalazłam badań, które jednoznacznie potwierdzają, że PCOS jest bezpośrednią przyczyną występowania otyłości. Badania na grupie kobiet szczupłych z PCOS w stosunku do kobiet szczupłych bez PCOS wykazały, że pierwsza grupa potrzebuje mniej energii, żeby utrzymać taką samą masę ciała, jak kobiety bez PCOS. Odwrotnie wyglądała sytuacja u osób otyłych. Ilość energii (kcal) dostarczane do organizmu przez kobiety z PCOS, była większa, niż u kobiet otyłością bez zespołu z podobną wagą (różnica była minimalna). Z badań wynika, że osoby otyłe i otyłe z PCOS pobierają podobne ilości kcal w celu utrzymania swojej masy ciała. [1]

Najkorzystniejszym i skuteczną metodą leczenia PCOS jest zmiana stylu życia. Strata masy ciała jest ważną strategią leczenia. Utrata masy ciała poprawia praktycznie każdy parametr PCOS. U otyłych kobiet z PCOS, utrata masy ciała przywraca owulacje, obniża poziom insuliny, obniża poziom testosteronu. [2]

Badania wykazały, że kobiety z prawidłową masą ciała z PCOS cechują podobne wybory żywieniowe, jak kobiet z prawidłową masą ciała bez objawów zespołu. To samo tyczy się kobiet otyłych z zespołem PCOS i otyłych bez zespołu. [3]

l

Zmiana stylu życia w PCOS to klucz do sukcesu

p

Zmiana stylu życia wymaga przeorganizowania się od początku do końca na nowe. To zmiana myślenia, któremu potrzebne jest dużo determinacji, ale czy zwiększone szansa na dziecko, nie jest wystarczającą motywacją do podjęcia się tej próby? Sukcesem jest otworzenie się na swoje błędy żywieniowe. Tak, wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że popełniają błędy żywieniowe – nawet, kiedy uważają, że są na diecie. Dopuszczając się odstępstw, których nie uważają za odstępstwa. Nie można oczekiwać rezultatów, jeżeli diete stosujemy np. kilka razy w tygodniu i wykorzystujemy każdą okazję do tego, żeby jej nie stosować.

To zmiana nie tylko na chwilę, na tydzień, dwa, miesiąc. To z zmiana w której w święta nie opychasz się makowcem, smażonym karpiem i bigosem, żeby później pościć przez tydzień jedząc sałatę. To nie oto w tym chodzi.

p

Obniżenie masy ciała kobiet z PCOS o 5-10% przywraca owulację  i zwiększa szansę ciąży o 40-60%

p


BADANIA NA KOBIETACH Z PCOS, KTÓRE STOSOWAŁY 
DIETĘ 1200 kcal 
Przytaczając to badanie, nie promuję diet o tak niskiej kaloryczności.

To badanie, pokazuje, że utrata tkanki tłuszczowej może poprawić parametry przy PCOS, ale DROGIE PANIE, diety z taką ilością kalorii to diety wyniszczające. Zdecydowanie warto, aby było ich więcej. Małymi krokami i efekt będzie lepszy.

Badanie ładnie pokazuje, że dieta ma ogromne znaczenie w walce z PCOS.


W badaniu wzięło udział 33 kobiet z nadwagą i PCOS. U 27 z nich występowała rzadka owulacja. Panie stosowały dietę 1200 kcal (20% białko, 25% do 55% tłuszcz, węglowodany, błonnik 30 g). Zalecono im ćwiczenia areobowe i basen dwa, trzy razy w tygodniu (czas ćwiczeń nie został określony). Przed przystąpieniem oceniano również obraz  i wielkość jajników.  Kontrola i oceny masy ciała była mierzona co 6-8 tygodni.

Badanie zakończyło się kiedy dwudziestu pięciu pacjentów (76%) straciło co najmniej 5% masy ciała. Jedenaście spośród tych pacjentów (33%) osiągnęła spadek 10%.  Zaobserwowano znaczne zmniejszenie objętości jajnika i liczby torbieli na jajnikach. Spośród 27 pacjentów z rzadkimi miesiączkami u 18 stwierdzono wznowienie regularnych cykli, a u 15 zanotowano wystąpienie naturalnej owulacji. Rezultatem było 10 ciąż u badanych pacjentów, którzy stracili co najmniej 5% swoje masy. [4] Osiem pacjentek nie stosowało się do wskazówek.

Wzrost indeksu masy ciała wiąże się ze słabszym wzrostem pęcherzyków w trakcie stymulacji do IVF, zmniejszoną ilością implantacji i w konsekwencji obniżonym wskaźnikiem ciąż i porodów. [5]

Zmiana stylu życia jest kluczowym elementem dla poprawy funkcji rozrodczych dla otyłych kobiet bez owulacji z PCOS. [6] Utrata masy ciała poprawia profil hormonalny, cykl menstruacyjny, jak również prawdopodobieństwo owulacji i zdrowej ciąży. Otyłe kobiety z PCOS są bardziej narażone na brak jajeczkowania niż szczupłe kobiety z PCOS. Nawet niewielki ubytek masy ciała, około 5%, może przywrócić owulację u otyłych kobiet z PCOS. Oprócz tego, taki ubytek poprawia wrażliwość na insulinę. [7]

f3cf55 (4)

Wejdź na stronę Akademii i skorzystaj z niespodzianek, które przygotowałyśmy dla Ciebie

Polub Akademię na Facebooku

p


zdj. designed by: freepek.com
Bibliografia:
1.Wright CE, Zborowski JV, Talbott EO, et al. Dietary intake, physical  and obesity in women with polycystic ovary syndrome. Int J Obes Relat Metab Disord. 2004;28.
2. Apter D. How possible is the prevention of polycystic ovary syndrome development in adolescent patients with early onset of hyperandrogenism. J Endocrinol Invest. 1998;21.
3. Dietary intake, physical and obesity in women with polycystic ovary syndrome C E Wright, J V Zborowski, E O Talbott, K McHugh-Pemu and A Youk.
4. Crosignani P.G., Colombo M., Vegetti W. i wsp.: Overweight and obese anovulatory patients with polycystic ovaries: parallel improvements in anthropometric indices, ovarian physiology and fertility rate induced by diet. Hum. Reprod. 2003;
5. McClamrock H.D. (2007) The great weight debate: Do elevations in body mass index (BMI) exert a negative extraovarian effect on in vitro fertilization outcome? Fertil. Steril. Jun 29.
6. Huber-Buchholz MM, Carey DG, Norman RJ. Restoration of reproductive potential by lifestyle modification in obese polycystic ovary syndrome: role of insulin sensitivity and luteinizing hormone. J Clin Endocrinol Metab. 1999
7. Polycystic Ovarian Syndrome: what’s old, what’s new. Karen E. Elkind-Hirsch MSc, PhD, HCLD
8. Chavarro J.E., Rich-Edwards J.W., Rosner B.A. i wsp.: Diet and lifestyle in the prevention of ovulatory disorder infertility. Obstet. Gynecol. 2007
9.Monika Hajduk. Wpływ masy ciała na płodność u kobiet.