Zespół policystycznych jajników (PCOS) jest często związany z opornością na insulinę, dyslipidemią i zwiększonym stanem zapalnym.

Czy kiedykolwiek zastanawiałaś się, jak orzechy i nasiona mogą bezpośrednio wpływać na objawy PCOS? 

Zespół policystycznych jajników (PCOS) dotyczy 1 na 16 młodych kobiet. Kobiety z PCOS mają nieregularne miesiączki, cierpią na niepłodność mają podwyższone poziomy androgenów, które powodują nadmierne owłosienie twarzy i ciała. W skład zespołu bardzo często chodzi również insulinooporność.

Według badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Kalifornii u kobiet z zespołem policystycznych jajników surowe orzechy są źródłami pomocnych tłuszczów.

webinar o pcos2

!

Orzechy włoskie i migdały w PCOS

Trzydzieści jeden kobiet z zespołem policystycznych jajników otrzymało orzechy włoskie lub migdały przez sześć tygodni. Kobiety stosowały 1800 kcal z orzechami (co odpowiada 46 g migdałów lub 36g orzechów włoskich) przez 6 tygodni.

Warto zaznaczyć, żę 46 g migdałów lub 36 g orzechów włoskich zawierających tyle samo oleju. Jest to 31 gramów, ale o zupełnie innym składzie.

31 gramów całkowitego tłuszczu migdałowego to 2,4 g nasyconego tłuszczu, 19,5 g MUFA, 7,5 g kwasu linolowego (LA omega 6) i  kwas α- linolenowy (ALA omega 3) .

31 gramów całkowitego tłuszczu orzecha włoskiego dostarcza 2,9 g tłuszczu nasyconego, 4,5 g MUFA, 19,2 g LA i 4,3 g ALA.

Migdały zawierają 30% MUFA, orzechy włoskie zawierają 9% MUFA.
Migdały zawierają 12 % PUFA , orzechy włoskie zawierają 47% PUFA (stosunek 1:4 n-3/n-6).

*MUFA – jednonienasycone kwasy tłuszczowej
*PUFA – omega 3 i omega 6

Pamiętaj, że w diecie człowieka liczy się stosunek omega 3 do omega 6.  Ważne jest aby ten stosunek wynosił 1:2-1:4. Jest to ważne, ponieważ n -3 vs n- 6  wywierają kontrastujące efekty biologiczne.

Na przykład, omega 3  zwiększa wrażliwość na insulinę i zmniejsza poziom insuliny, omega 6  może stymulować wydzielanie insuliny. Omega 3  są przeciwzapalne i przeciwzakrzepujące, omega 6 są prozapalne.

Wyniki po 6 tygodniach stosowania orzechów lub migdałów.

Migdały i orzechy włoskie obniżyły poziomy cholesterolu LDL.

Orzechy włoskie zmniejszyły poziom glukozy, podczas gdy odpowiedź na migdały była bardziej zmienna.

Orzechy włoskie zwiększają globulinę wiążącą hormon płciowy SHBG, co jest dobrym sposobem na obniżenie poziomu testosteronu. Testosteron jest głównym hormonem jajników i jego dostępność zależy od obfitości SHBG (im mniej SHBG tym więcej testosteronu dostępnego).  Oporność na insulinę obniża SHBG, zmniejsza wiązanie testosteronu, a w konsekwencji zwiększa wolny testosteron, który powoduje niepożądane efekty kliniczne, takie jak nadmierny wzrost włosów i trądzik.

Orzechy włoskie zwiększyły SHBG o 12,5 % . Migdały zwiększają SHBG o 16 % i zmniejszając testosteron. Zatem oba orzechy wywierały korzystny wpływ na krążące androgeny.

Zarówno orzechy włoskie, jak i migdały zwiększały adiponektynę (orzechy włoskie od 9,5  do 11,3) migdały od 10,1  1,5 do 12,2.

Orzechy włoskie zmniejszyły poziom lipoproteiny cholesterolu o 6 % z 3,76%.
Migdały zmniejszyły o 10 lipoproteiny cholesterolu o małej gęstości.

Orzechy włoskie zwiększyły odpowiedź insulinową podczas dosustnego testu obciążenia glukozą o 26 %!

Migdały zmniejszały wolny indeks androgenów od 2,6 do 1,8. Migdały od 10,1  do 12,2.

Osoby, które mają zaburzenia metaboliczne powinny wprowadzić do swojej diety jednonienasycone i wielonienasyconych kwasy tłuszczowe (MUFA i PUFA).

 

źródło:

Differential effects of walnuts vs almonds on improving metabolic and endocrine parameters in PCOS. S Kalgaonkar, R U Almario, D Gurusinghe, E M Garamendi, W Buchan, K Kim and S E Karakas