Sok z buraka i jego właściwości. Dlaczego warto go pić

Sok z buraka

Burak czerwony, a przede wszystkim sok z buraka to eliksir zdrowia, który staje się gwiazdą wśród warzyw, a wszystko za sprawą zawartych w nim przeciwutleniaczy.

Czy wiesz, że…

Burak czerwony zaliczany jest do 10 warzyw o największym potencjale antyoksydacyjnym

Dlaczego sok z buraka jest taki dobry?

Sok z buraka ma dużą zdolność przeciwutleniającą dzięki zawartym z nim barwnikom betalinowych. Dla przypomnienia dodam, że działanie przeciwutleniające to możliwość pozbycia się z naszego organizmu nadmiaru wolnych rodników, które powstają w organizmie, kiedy się nieprawidłowo odżywiamy, chorujemy, stresujemy i nasz styl życia odbiega od tego zdrowego.

1

Wolne rodniki powodują wiele chorób – nowotwory, miażdżyca, choroby serca – osłabiają nasz organizm i powodują starzenie się komórek. Duża ich ilość w organizmie prowadzi do stanów zapalnych.

Obniżenie stężenia wolnych rodników możliwe jest dzięki przeciwutleniaczom, które znajdziesz w buraku.

Buraki dotlenią Twój mózg

Potrzebne Ci do tego będzie 500 ml soku.

Betamina - czerwony barwnik zawarty w buraku, który stanowi do 95% wszystkich barwników. (2)

W badaniu potwierdzającym wzięły udział młode kobiety, które spożywały 500 ml soku z buraka. Rezonans magnetyczny wykazał, że dieta bogata w azotanu spowodowała znaczny wzrost ukrwienia płata czołowego tych kobiet.

Płat czołowy to  obszar mózgu odpowiedzialny za procesy poznawcze (planowanie, myślenie, pamięć i podejmowanie decyzji).

Wpływ soku z buraka na płodność

Sok z buraka istotnie wpływa na parametry nasienia, które zostały obniżone przez nadprodukcję wolnych rodników w organizmie. Wolne rodniki u mężczyzn obniżają jakość nasienia oraz powodują uszkodzenia plemników, pomimo, że badania nasienia wychodzą w granicach normy. U 25% niepłodnych mężczyzn występuje podwyższony poziom wolnych rodników i sugeruje się, że może być to jedna z przyczyn niepłodności idiopatycznej. 

DLACZEGO WARTO GO PIC-

 

Jak wycisnąć sok z buraka? 

Jedynym narzędziem, którego używam do wyciskania soków z warzyw i owoców, jest ten model wyciskarki marki Hurom. Polecałam Wam go w poprzednim wpisie o sokach warzywnych. Jeżeli chcecie zobaczyć pomysły na inne soki, to znajdziecie ich zdjęcia na moim instagramie.

Czego używam do wyciskania sokow (2)

 

Jakie witaminy znajdziemy w buraku?

W buraku znajdziesz głównie kwas foliowy i witaminę C. Dodatkowo to dobre źródło witamin i składników mineralnych, takich jak mangan, potas, żelazo. Na szczególną uwagę zasługują jego właściwości przeciwrodnikowe i zawarta z nim betamina.
Soki WARZYWNE wspomagają płodność mężczyzn i kobiet (7)
***
  • Żelazo (10% dziennego zapotrzebowania). Sok z buraka zawiera 1,0 mg żelaza w 100 gramach.
  • Witamina C (8% dziennego zapotrzebowania) – dzienne zapotrzebowanie w witaminę C dla kobiet wynosi 70 mg. W 100 gramach soku jest jej 4,9 mg.
  • Kwas foliowy (27% dziennego zapotrzebowania)  – dawka w soku to 150 µg, czyli 0,15  mg. Zalecana dawka przy staraniach o dziecko to 0.4 mg – 0,7 mg.
  • Betacyjany – zawartość ich w buraku wynosi 159,58 mg/100 ml. Dzienna dawka nie jest określona.

Dlaczego burak jest czerwony?

W buraku czerwonym występują  betanina. Występują w nim również barwniki żółte betaksantyny, w których skład wchodzi kwas betalaminowy skondensowany z glutaminą lub glutaminianem.

Betamina - czerwony barwnik zawarty w buraku, który stanowi do 95% wszystkich barwników. (1)

Betamina – czerwony barwnik zawarty w buraku, który stanowi do 95% wszystkich barwników. Ważną cechą betacyjanin jest ich zdolność do wygaszania wolnych rodników.  Betamina zwalcza wolne rodniki i zatrzymują reakcje w które podstępnie się podłączają.

Sok z buraka, jako naturalny doping

Czy wiesz, że…

sok z buraka może zwiększyć wydajność pracy mięśni nawet o 15%? Stosowany jest dzięki temu przez sportowców, jako naturalny doping.

Sok z buraka  zawiera azotany  NO3-, które w naszym organizmie przekształcamy w azotyny NO2- z których powstaje na końcu tlenek azotu NO. Tlenek azotu odpowiedzialny jest metabolizm z mięśniach i rozszerza światła naczyń krwionośnych. Dzięki temu więcej krwi przedostaje się do mięśni i mięśnie mogą więcej zabrać dobrych elementów z krwi. Smacznego mięśnie! 😉

Sok z buraka może naprawić uszkodzone mięśnie i znieść ból

Badanie na sportowcach wykazało, że spożywanie soku z buraka przez 4 dni działało korzystnie na regenerację mięśni i zniesienie bólu mięśni.

***
Czytaj – Co to jest stres oksydacyjny

 

Sok z buraka zmniejsza procesy zapalne

Betalainy i ekstrakty z buraka stosowane są jako środki przeciwzapalne. Ekstrakty z buraków w odpowiednich dawkach, mogą wykazywać działanie przeciwzapalne i stanowić konkurencje dla syntetycznych leków przeciwzapalnych. Wiele badań potwierdza to, że buraki zmniejszają ból i łagodzą zapalenia.

IMG_7077

Azotany w soku obniżają ciśnienie i działają przeciwzapalnie

Azotany są to związki, które w przemyśle stosowane są jako konserwanty i duże ich spożycie nie jest wskazane. Niektórzy twierdzą, że duży poziom azotanów w organizmie może powodować nowotwory. Buraki mogą stanowić szczególnie bezpieczne źródło dietetycznego azotanu z potencjałem redukcji. Ten mechanizm wymaga jednak dalszych badań.

Azotany zawarte w burakach NO3- przekształcane są w organizmie w azotyny NO2-, a następnie tworzy się z tego tlenek azotu NO, który działa korzystnie na organizm, bo:

  • zwiększa wydajność mięśni,
  • działa pozytywnie na układ nerwowy,
  • rozszerza naczynia,
  • zapobiega nadciśnieniu,
  • ma działanie przeciwzapalne.

Tlenek azotu może wywierać działanie przeciwzapalne. Badania przeprowadzone przez Cecilia Jädert wskazuje, że 7 dniowa kuracja azotowa obniżyła poziom  leukocytów o 70% (leukocyty nie musiały bronić organizmu).

Zielone, liściaste warzywa i buraki są szczególnie bogate w azotany nieorganiczne. Suplementacja azotanów, i jego zmiana do azotynu i NO – wykazała, że obniża ciśnienie tętnicze i poprawia funkcję śródbłonka u zdrowych ludzi.

Betamina - czerwony barwnik zawarty w buraku, który stanowi do 95% wszystkich barwników. (5)

Burak i nowotwory

Badania wykazały, że burak ma działanie ochronne i działa destrukcyjnie na komórki nowotworowe raka prostaty i sutka, wątroby, płuc, przełyku i skóry. Efekt ten przypisuje się betaninie, która jest antyoksydantem.

Istnieją wiele dowodów na to, że betacjaniny mogą wstrzymywać rozwój struktur nowotworowych.

W połowie lat dziewięćdziesiątych wykazano, że burak ma działanie wstrzymujące rozwój nowotworu skóry i płuc u myszy karmionych burakiem czerwonym.

Ciekawostka

Burak czerwony zaliczany jest do 10 warzyw o największym potencjale antyoksydacyjnym (2)

Kto powinien pić sok z buraka?

Sok z buraków może pić każdy z wyjątkiem osób, które są podatne na kamienie nerkowe.

Indeks glikemiczny buraków

Buraki surowe mają indeks glikemiczny 30 i w 100 g zawierają 7 gram cukru. Burak spożywany na surowo, może być spożywany przez osoby, które mają problemy z hiperglikemią – jednak po wprowadzeniu go do diety należy pokusić się o sprawdzenie poziomu cukru po jego spożyciu. Biorąc pod uwagę indeks surowego soku z buraka – teoretycznie nie powinien podnosić cukru, ale doświadczeni diabetolodzy wiedzą, że każdy przypadek jest indywidualny i potrafi zaskoczyć.

10 powodów dla których warto pić sok z buraka

burak ma działanie

 

Zobacz poprzedni wpis o sokach 

 Czytaj: 5 przepisów na soki warzywne


Wpis powstał we współpracy z marką HUROM, która od 1974 roku jest liderem na światowym rynku wolnoobrotowych wyciskarek do soków, więcej dowiecie się na ich stronie www.hurompolska.pl
KOD RABATOWY 5% “TOWSRODKU” na stronie 
hurom.com.pl

hurom


źródło:
1. Elżbieta Klepicks. Betacyjany
2. Helena Puzanowska-Tarasiewicz , Ludmiła Kuźmicka, Mirosław Tarasiewicz. Antyoksydanty a relatywne formy tlenu
3. Renata Kazimierczak. Beta vulgaris
4. Krajka-Kuźniak V  , Szaefer H , Ignatowicz E , Adamska T , Baer-Dubowska szer. Home-Processed Red Beetroot (Beta vulgaris L.)
5. Nitrate-Rich Vegetables Increase Plasma Nitrate and Nitrite Concentrations and Lower Blood Pressure in Healthy Adults. Jonvik KL, Nyakayiru J, Pinckaers PJ, Senden JM, van Loon LJ, Verdijk LB.
6. Małgorzata Zielińska. Wpływ soku z buraka ćwikłowego
7. Beeturia and iron absorption. John G Sotos.8. Original Contribution Decreased leukocyte recruitment by inorganic nitrate and nitrite in microvascular inflammation and NSAID-induced intestinal injur. Cecilia Jädert.
9. Beetroot juice and exercise: pharmacodynamic and dose-response relationships. Lee J. Wylie, James Kelly, Stephen J. Bailey, Jamie R. Blackwell, Philip F. Skiba, Paul G. Winyard, Asker E. Jeukendrup, Anni Vanhatalo, Andrew M. Jones
10. 
Effects of Beetroot Juice on Recovery of Muscle Function and Performance between Bouts of Repeated Sprint Exercise Tom Clifford,Bram Berntzen,Gareth W. Davison,Daniel J. West,Glyn Howatson,and Emma J. Stevenson
11.Potencjalne korzyści z buraka czerwonego suplementacji w zdrowiu i chorobie Tom Clifford ,  Glyn Howatson , , 2 Daniel J. zachód  i Emma J. Stevenson
12. Betaninuria: a genetic trait? Forrai G, Bánkövi G, Vágújfalvi D.

13. The Potential Benefits of Red Beetroot Supplementation in Health and Disease Tom Clifford

Spodobał Ci się wpis? Super, podziel się nim ze znajomymi lub kliknij “like”

Będzie mi bardzo miło

 

Tagi:

Related Posts

by
Witaj, nazywam się Ania i tworzę to miejsce z myślą o osobach, które starają się o dziecko i interesują się swoim zdrowiem. Zawodowo zajmuję się dietoterapią niepłodności.
Previous Post Next Post

Comments

    • Ola
    • Grudzień 15, 2016
    Odpowiedz

    Witam!:) Mam takie krótkie pytanie a wiem , ze tylko tu uzyskam wiarygodną odpowiedź. Czy w 1 trymestrze jak i później w ciąży mogę dwa razy w tygodniu pic sok z buraka+jabłko czy to za dużo? Oczywiście w internecie informacje sprzeczne .
    Z góry Dziękuję za odpowiedź:)

    • dorotka
    • Maj 8, 2017
    Odpowiedz

    Nie wszyscy muszą lubic sok z burakow. Ja je uwielbiam w postaci gotowanej do obiadku. A do picia na zdrowie najlepsze jak dla mnie sa herbatki ziołowe. Mam sprawdzony sklep nowoczesneziola.pl i ostatnio zamawiałam sobie u nich herbatkę Czystek, dzika róża, mięta – zaskakujący i pyszny smak a do tego fajnie wspiera odporność organizmu 🙂

    • Ewelina
    • Styczeń 7, 2018
    Odpowiedz

    Witam,
    Dwa dni temu kurier przyniósł mi wyciskarkę wolnoobrotową. Nie mogłam się już doczekać, kiedy wprowadzimy w nasze życie zdrowe soki. Pierwszy sok zrobiłam wczoraj ( 1 jabłko, 2 marchewki, 2 gruszki, 2 kiwi i 1/4 buraka. Z tego uzyskałam 1,5 szklanki. 1 szklanka dla męża. Dla siebie dorobiłam do połowy sok z całego buraka. Dodatkowo wypiłam też sok z 2 pomidorów. Taki szał próbowania. Sok wypiłam bardzo szybko. Na obiad jadłam też ćwikłę. Od razu po wypiciu odczuwałam pieczenie w gardle i miałam wrażenie, że jest lekko opuchnięte. Po ok 4 godzinach zaczął bolec mnie brzuch, ktory zrobił się nadęty. Po 5 godzinach zaczęły się wymioty. Dzisiaj jest już lepiej choc mam wrażenie lekko obolałego żołądka. Proszę o informację czy może to być skutek zbyt dużej ilości buraka (czytałam wcześniej artykuł i wiedziałam, żeby nie pić go samego). Proszę o radę czy są jeszcze jakieś inne warzywa, które mogą powodować taką reakcję.
    Mam nadzieję, że moja przygoda z sokami potoczy się lepiej.
    Pozdrawiam

    • Marlena
    • Styczeń 16, 2018
    Odpowiedz

    Dla niektórych osób które zaczynają przygodę z sokami polecam stopniowanie ilości soków. Dopiero po jakimś czasie można bez obaw pić wszystkie soki. Ktoś może być uczulony i nieprzyzwyczajony do soków z wyciskarki które są klarowne ,wyraziste i zupełnie różne od tych ze sklepu. Resztę można doczytać tutaj: https://www.terapiasokami.pl/dlaczego-warto-pic-soki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 shares

Kategorie