Kwestia strączków i PCOS to kolejny punkt na drodze do zdrowia i jedno z najczęstszych pytań pojawiających się przy żywieniu w tej przypadłości.

“Czy mając PCOS można jeść strączki?”. Na to pytanie najczęściej można znaleźć odpowiedź “Nie, bo strączki to fitoestrogeny”. I nie byłoby w tym nic dziwnego tyle, że zawartości substancji, które mają zaburzać profil hormonalny w roślinach są bardzo małe.

 

Fitoestrogeny są to substancje chemiczne, które występują naturalnie w roślinach wykazując powinowactwo do receptorów estrogenowych. Do strączków należą: zielona fasola, zielony groszek, soja, sucha fasola, bób, groch, ciecierzyca, soczewica, koniczyna, lucerna i łubin.

Aby przejść dalej i zrozumieć co to fitoestrogeny, izoflawony, kumestany i inne dziwne substancje o których chcę ci opowiedzieć przeczytaj ten artykuł “Wpływ fitoestrogenów“.

Dziś poruszymy dwie kwestie. Kwestię soi i całej reszty, chociaż najistotniejsza w świecie fitoestrogenów wydaje się być soja i koniczyna czerwona.

Lista fitoestrogenów zawartych w strączkach i różnych produktach dostępna jest tutaj
USDA na zawartość izoflawonów w wybranej żywności

SOJA
Badania epidemiologiczne wykazały, że minimalna dzienna dawka wolnych izoflawonów (40 mg) w diecie bogatej w soję wpływa korzystnie na organizm.

10-25 mg /dobę izoflawonów, a nawet do 50 mg /dobę izoflawonów ma niewielki wpływ na poziom krążących w surowicy hormonów biorących udział w reprodukcji. Co znaczy, że szklanka, a nawet dwie szklanki mleka sojowego nie powinny wpływać na profil hormonalny kobiet.

Wiem, że najlepiej jest kiedy stwierdza się jednoznacznie, że coś wolno, albo nie wolno, ale w przypadku soi do końca nie wiem, jakie wnioski należałoby wyciągnąć z opublikowanych prac, gdyż zebranie ich w całość nie daje jednoznacznej odpowiedzi. Może inaczej. Znajdziemy publikacje, które mówią, że spożywanie soi wpływa na rozrost tkanki u szczurów po usunięciu jajników – to znak, że soja działa na receptory estrogenowe, ale to akurat już wiemy, jednak nikt nie określił, jaka dawka mogłaby wpływać na zaburzenia hormonalne u ludzi lub jaka dawka jest w stanie wspomóc poziom niskiego estrogenu, czy jest to możliwe? Gdyby to było takie łatwe, to stosowanie soi byłoby złotym środkiem podczas menopauzy, gdzie spada poziom estrogenów, tymczasem mamy wiele badań, które pokazują, że suplementacja wcale nie podnosi poziomu estrogenów we krwi tych kobiet.

Małe dawki izoflawonów w wielu badaniach nie zakłócały profilów hormonalnych kobiet.

Istnieją badania, które nie wykazały wpływu na LH, FSH, estradiol i SHBG u 191 kobiet po menopauzie, które spożywały aż 165 mg izoflawonów dziennie przez 4 tygodnie ( klik ). Badanie z udziałem 220 kobiet przed menopauzą wykazały, że 2 porcje dziennie soi (50 mg izoflawonów) nie wykazały również żadnej różnicy w poziomie hormonów w surowicy ( klik). Inne badanie przeprowadzono u kobiet przed menopauzą wykazało spadki LH i FSH przy stosowaniu 64 lub 128 mg izoflawonów dziennie przez trzy cykle ( klik ).

Jak soja wpływa na hormony

Analiza wielu opublikowanych badań (klik) w których zostały użyte dawki 32-200 mg izoflawonów na dzień, wykazały, że spożywanie soi może mieć i nie ma wpływu na poziom FSH, SHBG i E2, aczkolwiek ten wpływ nie jest spektakularny.

 

Strączki w PCOS

A co z fasolką? Zawartość izoflawonów wg USDA w

Fasolka zielona surowa to 0,02 mg/100g izoflawonów
Mąka sojowa to 172 mg/100g izoflawonów.
Ryż brązowy to 0,07 mg izoflawonów

Fasolka zawiera inną substancję  aktywną i jest nią formononetyna  w ilości 0,15 mg surowa i o,o1 mg ugotowana. Formomentyna to taka substancja, która jest prekursorem daidezeiny, a daidezeina to coś co wchodzi skład izoflawonów. Dla porównania ilość formononetyny w koniczynie czerwonej to 1322mg/100g! Koniczyna czerwona może mieć wpływ na profil hormonalny, ale nie jest to drastyczna zmiana (klik).  Stosowanie tego ekstraktu (klik)  z koniczyny, który zawierał 80 mg izoflawonów nie spowodował zwiększenia endometrium u kobiet. Taka dawka zdołała znieść inne objawy menopauzy.

Nie bójmy się ich w diecie!

 Jeżeli po fasoli masz wzdęcia lub źle się czujesz, boli Cię brzuch to rezygnuj z niej, to dobry powód. Powód rezygnacji z fasoli “bo ma fitoestrogeny” wydaje się być nieuzasadniony.

Małe porównanie zawartości fitoestrogenów. Proszę zobaczyć zawartość w soi i koniczynie

Legenda – Biochanina A jest przekształcana do genisteiny, natomiast formononetyna jest przekształcana głównie do daidzeiny. Kumestany – najwięcej ich znajduje się w kiełkach koniczyny i lucernie. Kumestany, formonentyna, biochanin, izoflawon (genisteina+dadizena)  wg USDA. Zawartość w 100 gramach.

Fasola biała,dojrzałe nasiona, gotowane Kumestany 0,00  Formonentyna 0, 00  Biochanin A brak Izoflawony 0,04
Fasola zielona gotowana Coumestrol 0,00 Formononetin  0,01    Biochanin A  0.04   Izoflawony 0,03
Fasolka zielona surowa
  Coumestrol  0,00 Formononetin 0,15   Biochanin A  0.04 Izoflawony 0,02
Czerwona fasolka puszka  Coumestrol 0,00 Formononetin  0,00    Biochanin A brak   Izoflawony 0,01
Czosnek Coumestrol 0,00 Formononetin 0,00   Biochanin A  0.05   Izoflawony 0,02
Morela Coumestrol 0,00 Formononetin  0,00  Biochanin A  0.05   Izoflawony  0,02
Jaja  Coumestrol 0,00 Formononetin  0,00   Biochanin A  0.05   Izoflawony 0,05
Soja mąka  Coumestrol 0,00 Formononetin  0, 01   Biochanin A  0.02   Izoflawony 172,55
Koniczyna Coumestrol 0,00 Formononetin  1322 Biochanin A 833    Izoflawony 21
Słonecznik Coumestrol 0,01 Formononetin   0,03   Biochanin A   0,01  Izoflawony brak 
Herbata jaśminowa Coumestrol 0,00 Formononetin  0,00   Biochanin A   0,00  Izoflawony 0,05
Migdały  Coumestrol 0,02 Formononetin  0,00   Biochanin A   0,00  Izoflawony 0,010
Rodzynki  Coumestrol 0,00 Formononetin  0,00   Biochanin A   0,00  Izoflawony 0,08

Dane wg USDA

Ciekawostka dla osób, które interesują się ziółkami

Formomentyna znajduje się również w pluskwicy groniastej (Cimicifuga racemosa/Black Cochosh).Wyciągi z pluskwicy nie powodują stymulacji estrogenowej.

Za dwa dni:
Soja, pluskwica groniasta i PCOS – ciekawe badania i wpływ na płodność 


Jeżeli interesujesz się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi płodności, możesz czytać mojego bloga, a jakże, a dodatkowo, możesz skorzystać z tej opcji i dzierżyć za chwilę w dłoniach e-magazyn Chcemy Być Rodzicami w którym znajdziesz moje niepublikowane wcześniej teksty lub zamówić prenumeratę papierową na którą również otrzymasz – 20%.

kup-roczna-elektroniczna-prenumerate-1

Zapraszam Cię na mojego Facebooka i Instagrama

TOWSRODKU.PL (5)


Blog ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się na blogu należy skonsultować się z lekarzem.

żródło:
1.Adult Ovarian Function Can Be Affected by High Levels of Soy1,2Wendy N. Jefferson*
2.Effects of soy protein and isoflavones on circulating hormone concentrations in pre- and post-menopausal women: a systematic review and meta-analysis L. Hooper,1,7 J.J. Ryder,1 M.S. Kurzer,2,3 J.W. Lampe,4 M.J. Messina,5 W.R. Phipps,6 and A. Cassidy1
3.Dietetyczny badanie interwencyjne ocenić estrogenności soi w diecie u kobiet po menopauzie.Baird DD 1 , Umbach DM , Lansdell L , Hughes CL , Setchell KD , Weinberg CR , Haney AF , Wilcox AJ , Mclachlan JA .
4. Badania z odnośników we wpisie
5. Agnieszka Gryszczyńska1, Bogna Gryszczyńska2, Bogna Opala1, Zdzisław ŁowickiZastosowanie roślin leczniczych w menopauzie. Cz. I.