Testosteron zaliczany jest do androgenów. U kobiet hormon ten produkowany jest przez jajniki i nadnercza. Poziom testosteronu osiąga szczyt w wieku dojrzewania i wraz z wiekiem spada. U kobiet, które mają menopauzę obniża się aż o 50%. Zarówno jego nadmiar, jak i niedobór jest niepożądany w organizmie.

Zobacz koniecznie: 6 ziół, które obniżają testosteron

Czy wiesz, że…

Kobiety potrzebują testosteronu aby zwiększyć ich libido? U zdrowej kobiety testosteron zwiększa się w połowie cyklu, a konkretnie to w czasie okołoowulacyjnym.

Androgeny, czyli hormony do których zalicza się testosteron, aby zadziałały łączą się z receptorem androgenowym w organizmie. Receptor androgenowy po przyłączeniu się do niego hormonu, wywiera wpływ na docelowe geny, regulując ich transkrypcje. Z tymi receptorami mogą połączyć się  jedynie testosteron i dihydrotestosteron. Pozostałe w tym DHEA i DHEAS produkowane w nadnerczach są jedynie prekursorami androgenów.

dodaj-naglowek-2

Co produkuje testosteron?
testostreon-u-kobiet
 źródło 2
Testosteron powstaje w komórkach tekalnych pęcherzyka w procesie zależnym od działania LH. Prawidłowe działanie androgenów powodują, że pęcherzyki jajnikowe mają prawo dojrzeć. Nadmiar prowadzi do niszczenia pęcherzyków. Skóra i tkanka tłuszczowa również wytwarzają testosteron z androstedionu. Im więcej tkanki tym więcej testosteronu.
Na straży stężenia testosteronu stoi SHBG, jest to białko, które po złapaniu testosteronu robi z niego nieaktywny hormon, nie działa on na organizm. Taki mądry ten nasz organizm. Istnieją sytuacje, które obniżają  poziom SHBG co powoduje za dużą ilość testosteronu we krwi (patrz tabelka).
*
Produkcja SHBG jest zmniejszona przez
  • zły stan zdrowia,
  • nieprawidłowy metabolizm,
  • dużą ilość insuliny, dużo insuliny to mało SHBG  – mało SHBG to duża ilość testosteronu we krwi,
  • zmiany stłuszczeniowe wątroby.

Jeżeli masz zaburzenia z testosteronem
To znaczy, że zaburzone jest działanie w jajnikach lub w nadnerczach, nieprawidłowe przekształcanie (patrz rysunek 2) za pomocą 5 alfa reduktazy i aromatazy lub nieoptymalne wiązanie z białkami osocza SHBG. To są przyczyny za dużej ilości testosteronu lub za małej ilości

Nadmiar testosteronu powoduje

Niedobór testosteronu

  • zmniejszenie libido,
  • zmniejszenie satysfakcji seksualnej i pobudzenia,
  • zmniejszenia przekrwienia pochwy,
  • zmniejszenie owłosienia łonowego,
  • masy kostnej,
  • mięśniowej,
  • pogorszenie nastroju,
  • bezsenność, depresje i bóle głowy.

Kiedy badanie androgenów? Badanie można wykonać w każdej fazie cyklu.

Testosteron normy Kobiety – 0,7-2,8, Mężczyźni – 6,9-34,7
Dihydrotestosteron normy Kobiety – 0,07-0,86, Mężczyźni – 1,03-3,1
*

Naturalne sposoby na utrzymanie testosteronu w normie 

Jeżeli masz za niski testosteron – należy unikać diet niskotłuszczowej i wysokobiałkowej. Dieta niskotłuszczowa zaburza równowagę hormonalną i może prowadzić do nieregularnych miesiączek. Pisałam o tym tutaj “Nieregularne miesiączki”. Zdrowe tłuszcze znajdziesz w awokado, oliwie z oliwek, pestkach dyni.

Jak obniżyć wysoki testosteron

1. Ujarzmij skoki insuliny, które mogą prowadzić do zaburzeń hormonalnych i wzrostu testosteronu. Pomozę dieta z ograniczeniem węglowodanów i cukru. Kobiety, które cierpią na insulinooporność mają zazwyczaj za duży poziom testosteronu. To ci się przyda  “Ładunek glikemiczny i indeks glikemiczny”.

2. Wprowadź do diety cynk, który jest potrzebny do prawidłowej pracy hormonów, rozwoju komórek jajowych i produkcji płynu pęcherzykowego oraz warunkuje prawidłowe funkcjonowanie insuliny i tyroksyny. Niski poziom cynku może zwiększać ryzyko poronienia. Dzienne spożycie cynku powinno wynosić dla kobiet 6,8 mg a dla mężczyzn 9,4.  Produkty bogate w cynk to: skorupiaki i mięczaki, czyli ostrygi, małże a także inne owoce morza. Pozostałe produkty to warzywa strączkowe, produkty zbożowe z pełnego przemiału, pestki dyni i słonecznika, kiełki  pszenicy.  Cynk dobrze działa na nasienie u mężczyzn, dlatego wszystkie preparaty na płodność mają w składzie cynk.

Produkt 100 g.

 

Ostrygi, gotowane, panierowane i smażone

Cynk mg

 

74,0

%

 

493

Karkówka pieczona i duszona 7,0 47
Krab gotowany 6,5 43
Wołowina  pieczona 5,3 35
Homary, gotowane 3,4 23
Schab 2,9 19
Fasola w puszkach 2,9 19
Kurczak 2,4 16

@

3. Ćwiczenia. Proszę się nie katować ćwiczeniami w insulinoopornosci. W IO występuje nadmiar insuliny. To znaczy, że insulina cały czas jest zwiększona w organizmie, a jeżeli jest jej za dużo, to zablokowany jest glukagon, który spala tłuszcz i pobiera energię z tkanki tłuszczowej. Takie osoby tyją/nie chudną nawet jak nie jedzą i ćwiczą 5 razy w tygodniu. W tym przypadku najważniejsze to skupić się na diecie, ale aktywność jest jak najbardziej wskazana, byle nie jakiś ostry trening.
Zalecana aktywność – spacery na słońcu, HIT, joga, TABATA.

4. Eliminuj stres – podczas stresu następuje aktywacja układu podwzgórze- przysadka- nadnercza,  układu adrenergicznego oraz zmiany w wydzielaniu amin ketocholowych i steroidów nadnerczowych. Kiedy organizm jest w stresie, następuje w nim wydzielanie neurohormonów w podwzgórzu -> wzrasta wydzielanie w podwzgórzu -> wzrasta wydzielanie hormonów tropowych w przysadce -> nadnercza zaczynają produkować adrenalinę, noradrenalinę i kortykoidy (kortyzol). Jeżeli jest to chwilowa reakcja, to organizmowi nie działa ona na szkodę, ale jeżeli jest to długotrwały proces,  to może on obniżać płodność, odporność organizmu i wywoływać stan zapalny. Długie wydzielanie kortyzolu może powodować wrzody, zanik grasicy, która produkuje limfocyty co skutkuje obniżeniem odporności. Nadmiar kortyzolu to zwiększenie wydzielanie insuliny = zwiększony testosteron, zwiększona masa ciała, zmęczenie.

Zobacz:
6 ziół, które obniżają testosteron

 

Wejdź na stronę Akademii i skorzystaj z niespodzianek, które przygotowałyśmy dla Ciebie

Polub Akademię na Facebooku


źródło
1.Hipoandrogenizm u kobiet Grzegorz Jakiel1 , Arkadiusz Baran2 1 Klinika Rozrodczości i Andrologii Akademii Medycznej w Lublinie, 2 Katedra i Zakład Fizjologii Człowieka Akademii Medycznej w Lublinie
2,Metabolizm i funkche testosteronu człowieka. Prof. dr hab. n. med. Krzysztof Drews
3.Receptor androgenowy The androgen receptor Piotr Ska³ba, Anna D¹bkowska-Huæ, Anna Bednarska-Czerwiñsk
4.Why Women Need Testosterone (2014) Lotus Gynecology, Health & Wellness.
5. Rodriguez, H. Zinc: How Essential is it to Your Fertility. Natural Fertility Info.