Zielona herbata posiada wiele właściwości zdrowotnych. Oczywiście, jak każdy produkt spożywczy, może w nadmiarze wywołać niepożądane skutki uboczne, ale dziś skupmy się nad jej wartościami, które znane są już od setek lat.

W badaniu w którym objęto 80 000 mieszkańców krajów azjatyckich i europejskich, stwierdzono zmniejszenie występowania blaszek miażdżycowych, nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu u osób, które spożywały zieloną herbatę.

40 innych badań, potwierdziły takie same właściwości zielonej herbaty.

Świeże liście herbaty zawierają  36% polifenoli, 25% węglowodanów, 15% białek, 6,5% ligniny, 5% związków popiołowych, 4% aminokwasów, 2% tłuszczów, 1,5% kwasów organicznych, a reszta to chlorofil, karotenoidy i substancje lotne.

Najważniejszym składnikiem, jakim może poszczycić się  zielona herbata jest katechina, której aktywność stanowi 90% zdolności antyoksydacyjnej całego naparu. Ok, może to trochę skomplikowane – większość dobra z zaparzonej herbaty pochodzi właśnie od niej.

Każde lekarstwo jest specyficznym lekiem przeciwko jednej chorobie, ale herbata jest lekiem na wszystkie choroby.

Jak działa zielona herbata?

Jej właściwości zdrowotne przypisuje się zawartym w niej antyoksydantom, które warto stosować w profilaktyce nowotworów. Ponadto picie herbaty może poprawić koncentrację i pamięć oraz ma pozytywny wpływ na układ krwionośny – zapobiega zakrzepom i miażdżycy tętnic, obniża poziom cholesterolu i ciśnienia. Wzmacnia odporność organizmu oraz ma dobroczynny wpływ na przemianę materii.

Zielona herbata jest najstarszym napojem świata.

Zielone herbata wymiata wolne rodniki,

które mają fatalny wpływ na nasze zdrowie. Zwiększona dawka wolnych rodników pojawia się w naszym organizmie, kiedy występuje otyłość, nieprawidłowa dieta, stres i lubimy używki. Palenie papierosów wpływa na wytwarzanie wolnych rodników  i jest bardzo zgubne dla organizmu. Bardzo często wspomina się o nieprawidłowej diecie, bogatej w tłuszcze i węglowodany oraz braku ruchu. Dodatkowo, przyczyną występowania wolnych rodników jest środowisko (pestycydy, herbicydy, zanieczyszczenia, metale ciężkie, promienie słoneczne).

Zielona herbata pochodzi z tego samego krzewu co czarna, ale nie jest poddawana procesowi fermentacji, dlatego posiada większe właściwości zdrowotne

ZIELONA HERBATA. JAK PARZYĆ

A kiedy mamy w organizmie za dużo wolnych rodników…

lista jednostek chorobowych, przy powstawaniu których, kluczową rolę odgrywają reaktywne formy tlenu, jest dosyć obszerna. Do najpopularniejszych z nich należą: miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, nowotwory, stany zapalne wywołane bakteriami i innymi czynnikami patogennymi. 

Zielona herbata obniża ciśnienie krwi

Zielona herbata obniża ciśnienie tętnicze przy pomocy flawonoidu EGCG, który w komórkach śródbłonka naczyń powoduje reakcje, której skutkiem jest rozszerzenie naczyń krwionośnych. Szczurom w badaniach obniżał ciśnienie skurczowe na długi czas po jego podaniu.

Zielona herbata obniża ryzyko miażdżycy 

Zielona herbata działa przeciwmiażdżycowo poprzez obniżenie poiomu stężenia cholesterolu LDL.

Zielona herbata obniża ryzyko udaru mózgu

Dzieje się tak za sprawą obniżenia ciśnienia krwi i poprawie funkcji śródbłonka. Badania przeprowadzone na 5910 Japonkach w wieku >40 lat wykazały, że u kobiet niepijących zielonej herbaty częstość występowania udaru mózgu była 10-krotnie wyższa w porównaniu z kobietami spożywającymi >3 filiżanek herbaty dziennie.

Zielona herbata w profilaktyce nowotworów

Katechina, hamuje uszkodzenie DNA spowodowane przez nitrozaminie, która znajduje się w tytoniu i która powoduje raka płuc. Związki zawarte w herbacie zapobiegają mutacjom w komórkach wywołanych przez wolne rodniki, które mogą powodować nowotwory.

Zielona herbata zapobiega odkładaniu się tkanki tłuszczowej

Badania na grupie osób, która spożywała przez 12 tygodni herbatę – wykazały obniżoną masę ciała i ilość tkanki tłuszczowej. U myszy, które karmiono zwiększoną ilością tłuszczy i katechiną – wykazały mniejsze odkładanie się tkanki tłuszczowej.

Co dobrego jest w zielonej herbacie?

W skład dobroczynnych związków wchodzą polifenole (głównie katechina) z grupy flawonoli, flawonoidy, proantocyjanidyny i kwasy fenolowe. Dużo trudnych nazw, ale przejdziemy.

Polifenole znajdują się w roślinach, owocach, warzywach i budzą coraz więcej emocji, jako związki, które dzięki swoich właściwościom antyoksydacyjnym mogą być stosowane przy chorobach nowotworowych. Wynika to przede wszystkim z ich właściwości przeciwutleniających. Dodatkowo posiadają działanie przeciwmiażdżycowe, przeciwzapalne, przeciwalergiczne. Co za tym idzie, dobrze wpływają na serducho i układ krążenia.

Flawonoidy są składnikami roślin, które stosuje się w ziołolecznictwie. Flawonoidy są nietoksyczne i w chorobach przewlekłych mogą być stosowane przez dłuższy czas.

 

Kiedy jest wskazane spożywać zieloną herbatę? Zielona herbata może poprawić parametry organizmu, który cierpi na cukrzycę, obniżenie odporności, problemy z trawieniem, nadciśnienie. Zielona herbata może być stosowana u osób, które mają infekcje bakteryjne i wirusowe. Ma  bardzo dobre działanie na układ pokarmowy – sprzyja trawieniu, usuwa uczucie przejedzenia, wzmaga wydzielanie soków i ma odczyn zasadowy – chroniąc organizm przed zakwaszeniem.

Płukanie jamy ustnej herbatą obniża ryzyko występowania próchnicy zębów.

Zielona herbata dobra w okresie choroby – potencjał antyoksydacyjny jednej filiżanki zielonej herbaty odpowiada 436 mg witaminy C.

Zielona herbata obniża poziom glukozy, ale nie u diabetyków. Podawanie zielonej herbaty myszom spowodowało spadek poziomu glukozy z 200–300 mg% na 100 mg%.

Zielona herbata zamiast kawy?

Zieloną herbatę warto wypić przed zajęciem, które wymaga skupienia, ponieważ badania wykazują, że…

podnosi efektywność pracy o 20%

Kofeina zawarta w herbacie różni się znacząco działaniem od tej w kawie, która wchłania się w żołądku, a czas jej działania jest bardzo szybki. Kofeina z herbaty wchłania się w jelitach i ma dłuższe działanie, stąd polecana jest, jako zamiennik kawy.

Jak parzyć zieloną herbatę?

Na zawartość flawonoidów w herbacie ma wpływ czas parzenia – im dłuższy, tym więcej flawonoidów znajdzie się w naparze. Istnieje pułap czasowy (każda herbata ma inny) w których flawonoidy nie będą już tak szybko zwiększały swojej ilości. Badania, które analizowałam – wskazują, że optymalny czas parzenia herbaty wynosi 6- 10 minut.

optymalny czas parzenia to 6-10 minut

 

Trochę danych 

Ile znajduje się flawonoidów w herbacie zielonej (1g) po 10 minut parzenia w 70 stopniach?

flawonoidy w herbacie

Największą ilość flawonoidów w tym badaniu ma herbata z opuncją. Jak widzicie od 4 minuty parzenia, stabilizuje się ilość flawonoidów. Oznaczenia – Z – bez dodatków, J – z jabłkiem, A – z acerolą, C – z cytryną, O – z opuncją figową, M – z miętą.

Ile wynosi ilość flawonoidów, garbników  i fenolokwasów (wszystkie mają właściwości lecznicze) w 1, 3 i 6 minucie parzenia herbaty zielonej

flawonoidy garbniki w zielonej herbacie


Jeżeli spodobał Ci się ten tekst – kliknij share i udostępnij go na swojej tablicy

Będzie mi miło. Komu by nie było 🙂


źródło
1. Magdlaena Mika i inni. Wpływ czasu itempratury na zawartość katechin w ektrakcie herbaty białej.
2. Jarosław Całka, Arkadiusz Zasadowski, Judyta Juranek. Niektóre aspekty lecznicze zielonej herbaty.
3. Ewa Ambrożewicz, Ewa Zapora, Marek Szczepaniak, Krzysztof Wnuczko, Izabela Dziakowska, Elżbieta Skrzydlewska. Porównanie działania zielonej herbaty na sródbłonek naczyć.
4. Dr Justyna Ostrowska – Herbaty, naturalne źródło antyoksydantów.
5. Zielona herbata jako czynnik protekcyjny w profilaktyce i leczeniu wybranych chorób serca i naczyń. Iga Anna Turek, Joanna Kozińska, Wojciech Drygas.
Rysunki:
1. Wpływ czasu ekstrakcji na aktywność przeciwrodnikową naparów herbaty zielonej Effect of extraction time on antiradical activity of green tea infusions Anna Cieszyńska, Katarzyna Michocka, Daria Wieczorek, Ryszard Zieliński.
2. Elżbieta Rusinek-Prystupa. Zawartość związków biologicznie czynnych w naparach różnych gatunków roślin w zależności od czasu parzenia.